Φλερτ με τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, άρα και αναζήτηση για συμβουλές για ένα επιτυχημένο e-shop, μπορούμε να έχουμε σε δύο περιπτώσεις. Στη πρώτη όταν ήδη λειτουργούμε ένα φυσικό κατάστημα και σχεδιάζουμε να επεκταθούμε στην ευρύτερη αγορά των χρηστών του διαδικτύου. Και στη 2η περίπτωση, όταν θέλουμε να απευθυνθούμε εξ΄ αρχής στη μεγάλη αγορά, χωρίς να διαθέτουμε φυσικό κατάστημα.
Κάτι που θα δει εύκολα κάποιος που αναζητά συμβουλές για επιτυχημένο e-shop, είναι ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα βγάζουν χρήματα. Απευθύνονται σε τεράστια αγορά, λειτουργούν 24 ώρες την ημέρα και 7 ημέρες την εβδομάδα, προσφέρονται για γρήγορες κι εύκολες αγορές. Ένα e-shop που προφέρει αυτά που αναζητούν οι αγοραστές, πουλάει.
Αυτό που ίσως δεν θα ανακαλύψει τόσο εύκολα, είναι ότι υπάρχουν πολλά e-shop που δεν μπόρεσαν ποτέ να μπουν σε πλήρη λειτουργία. Ή ότι κάποια από αυτά σταμάτησαν να λειτουργούν μετά από ένα ή δυο χρόνια ύπαρξης.
Τι είναι αυτό που κάνει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα να πουλάει; Τι το ξεχωρίζει από το e-shop που από την αρχή ήταν καταδικασμένο να μείνει στην αφάνεια; Σε τι πρέπει να προσέξω κατά τη δημιουργία ενός e-shop; Η πολύχρονη παρουσία της ηλεκτρονικής αγοράς στην Ελλάδα έχει κατασταλαγμένες εμπειρίες που μπορούμε να τις εκμεταλλευτούμε. Δεν επιθυμούμε να χάσουμε χρήματα, δεν θέλουμε να ναυαγήσουν τα όνειρά μας, και από τη στιγμή που ήδη έχετε φτάσει έως αυτές τις γραμμές αυτού του άρθρου, σημαίνει ότι, εάν κι εσείς ενδιαφέρεστε για την on-line πώληση των προϊόντων σας, τότε έχετε ήδη αποφασίσει να αντιμετωπίσετε το όλο θέμα με προσοχή.
Και αυτή η τελευταία, θα είναι η πρώτη που θα δώσουμε από το παρακάτω σύνολο συμβουλών για επιτυχημένο e-shop.
Ξεκινάμε.
1. Ετοιμαστείτε για δουλειά!
Όπως έχουμε ξαναγράψει σε ό,τι αφορά τη δημιουργία ενός e-shop, η απόφαση για κάτι τέτοιο θα πρέπει να έχει τουλάχιστον την ίδια βαρύτητα με την απόφαση του ανοίγματος ενός “κανονικού”, φυσικού καταστήματος. Αν σχεδιάζετε να ξεκινήσετε e-shop, έχετε δουλειά μπροστά σας.
Το e-shop γίνεται σχετικά γρήγορα, και σχετικά εύκολα. Καθόλου γρήγορα όμως και ίσως καθόλου εύκολα, δεν μπορεί να γίνει η μελέτη και ο κατάλληλος σχεδιασμός που απαιτούνται. Η βιασύνη και η έλλειψη χρόνου είναι εχθρός. Βρείτε χρόνο, διαβάστε, μελετήστε, ενημερωθείτε. Μάθετε τα πλεονεκτήματα ενός e-shop και σε καμία περίπτωση μην αγχωθείτε και μην απογοητευτείτε.
Ενημερωθείτε για το τι θα χρειαστεί να γνωρίζετε πριν τη κατασκευή του, όπως και τι απαιτείται για τη μετέπειτα λειτουργία του. Ορίστε τον budget σας. Ανάλογα με αυτό, αποφασίστε αν θα αναλάβετε εξ΄ ολοκλήρου τη διαχείρισή του ή αν θα χρειαστείτε περισσότερα χέρια. Αν καταλήξετε στη πρώτη περίπτωση, ας ξέρετε ότι μπροστά σας δεν έχετε βουνό. Απλά, ενημερωθείτε και σιγουρευτείτε ότι το κατάστημα που θα δημιουργήσετε θα έχει εύκολη διαχείριση που να μπορεί να την αναλάβει κάποιος χωρίς καμία γνώση προγραμματισμού.
Και ξεκινήστε το σχεδιασμό σας!
2. Καθορίστε τους στόχους σας.
Το “θέλω να φτιάξω e-shop” και “θέλω να βγάλω χρήματα” είναι μια καλή αρχή καθορισμού στόχων, δεν θα μας πάει όμως μακριά. Πριν ξεκινήσετε, προσδιορίστε ακριβώς κάποια πράγματα που θα είναι σημαντικά στα επόμενα βήματά σας, όπως:
- Τι ακριβώς σχεδιάζω να πουλήσω;
- Υπάρχει ενδιαφέρον γι΄ αυτά που θέλω να προσφέρω στους καταναλωτές;
- Υπάρχει ανταγωνισμός; πως αυτός διακινεί τα προϊόντα του, ποιον προτιμούν περισσότερο οι καταναλωτές, και γιατί;
- Πως γίνεται γνωστό ένα ηλεκτρονικό κατάστημα; Αρκούν οι γνωριμίες μου για τη διάδοσή του; τι απαιτείται για να εμφανίζεται σε όσους χρήστες αναζητούν τα προϊόντα που προσφέρει; Και, ίσως το σημαντικότερο,
- Γιατί να αγοράσουν από εμένα; πως θα κάνω το προϊόν πιο ελκυστικό, πως θα κάνω την ίδια την επιχείριση πιο ελκυστική; Έχω να δώσω “κάτι”, που να οδηγήσει τους χρήστες να προτιμήσουν εμένα;
Και αν οι απαντήσεις που έχουμε να δώσουμε εμπνέουν αισιοδοξία, θα βάλουμε κάτω τα οικονομικά μας.
3. Κάντε οικονομική ανάλυση.
Αν σχεδιάζετε να μπείτε στη “σκληρή” αγορά της ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικών ή ηλεκτρονικών συσκευών και γενικά της λιανικής, κατά πάσα πιθανότητα ξέρετε τι θα σας αποφέρει το κάθε προϊόν. Αυτό που μένει, είναι να προϋπολογήσετε προσεκτικά τα πάγια κόστη της λειτουργίας και της προώθησης του καταστήματός σας. Τι προσωπικό θα χρειαστώ, τι ποσό θα δαπανώ στη διαφήμιση; Πόσους πελάτες θα μου αποφέρει η τελευταία, ποιο θα είναι το τελικό κόστος ανά πελάτη;
Για τη περίπτωση που θέλετε να πραγματοποιήσετε κάποια άλλη επιχειρηματική ιδέα, όπως τη πώληση χειροποίητων προϊόντων, ο σχεδιασμός θα είναι διαφορετικός. Οι ερωτήσεις που θα πρέπει να απαντηθούν σε μια τέτοια περίπτωση είναι
- πόσα προϊόντα μπορώ να διαθέσω μηνιαίως;
- τι κέρδος θα δώσει κατά μέσο όρο το κάθε προϊόν;
- ποιος είναι ο μέγιστος αριθμός παραγγελιών που μπορώ να εξυπηρετήσω; τι έσοδα θα έχω σε αυτή τη καλύτερη περίπτωση;
- ποιο είναι το κατώτερο όριό μου, ποιος είναι ο ελάχιστος αριθμός πωλήσεων που κάτω από αυτόν, η συντήρηση του καταστήματος θα είναι ασύμφορη;
- πως θα μπορούσα να επεκταθώ μελλοντικά; σε αναζήτηση νέων αγορών, σε αναζήτηση ίσως νέων προς διάθεση προϊόντων;
Και η αναζήτηση συνεχίζεται. Έχουμε δουλειά ακόμη μπροστά μας.
4. Κάντε έρευνα, δείτε τον ανταγωνισμό.
Μπορεί να έχετε κάποιες ιδέες εκπληκτικές για το κατάστημα που σχεδιάζετε. Ιδέες για το πως θα είναι, πως θα πουλάτε. Κρατήστε τες, αλλά να είστε προσεκτικοί. Δεν είναι σίγουρο ότι θα ανακαλύψετε εκ νέου το τροχό.
Δείτε τα όποια ομοειδή καταστήματα, δείτε πως κινείται ο ανταγωνισμός. Βρείτε ποιοι πουλάνε, ερευνήστε γιατί πουλάνε. Αν είναι δυνατόν, εξερευνήστε και ανακαλύψτε κάποιους που μείναν στην αφάνεια, και προσπαθήστε να διαπιστώσετε γιατί. Έχουν ένα άσχημο αισθητικά, μη λειτουργικό κατάστημα; το e-shop τους είναι μια χαρά, αλλά δεν έκαναν κάποια κίνηση να το κάνουν γνωστό;
Ξαναγυρίστε στα επιτυχημένα καταστήματα. Δεν θα προσπαθήσετε να τα αντιγράψετε, για δύο λόγους. Πρώτον γιατί δεν θέλετε να γίνετε το αντίγραφο, φωνάζοντας με αυτό το τρόπο στους πιθανούς πελάτες σας να συνεχίσουν να πηγαίνουν στο πρωτότυπο. Και δεύτερον, γιατί δεν είστε στο ίδιο σημείο ανάπτυξης με ένα ήδη επιτυχημένο κατάστημα, άρα δεν μπορείτε να πουλήσετε με τον ίδιο τρόπο
Δείτε ιδέες, κλέψτε κάποιες από αυτές και ενσωματώστε τες στο δικό σας σχεδιασμό. Βάλτε τη δική σας πινελιά, κρατήστε το δικό σας “κάτι” και θυμηθείτε να το προβάλλετε όταν θα έρθει η ώρα να γίνετε γνωστοί. Και σε κάθε περίπτωση κρατήστε το εξής. Γενικά είναι καλό να πηγαίνουμε παράλληλα με το ρεύμα, κάποιες φορές όμως αξίζει το ρίσκο να πηγαίνουμε κόντρα σε αυτό. Ποτέ όμως, μα ποτέ, δεν προχωράμε έξω από το ρεύμα. Οι χρήστες του διαδικτύου έχουν συνηθίσει σε κάποια μοτίβα. Θέλουμε να τους ξαφνιάσουμε ευχάριστα, ποτέ όμως να τους ξενίσουμε.
Κάνουμε προσεκτικά την έρευνά μας. Μαθαίνουμε τα μοτίβα στα οποία θα πρέπει να μείνουμε πιστοί ή ρωτάμε τη γνώμη ειδικών να μας κατατοπίσουν. Και ανάμεσα σε αυτά, υπάρχει πάντα άφθονος χώρος για να προβάλλουμε αυτό που θα μας ξεχωρίσει.
5. Επιλέξτε τους κατάλληλους συνεργάτες
Η παραπάνω συμβουλή αφορά πρωτίστως την εταιρία με την οποία θα συνεργαστούμε για τη δημιουργία του καταστήματός μας. Και εδώ, είναι απαραίτητο να εστιάσουμε τη προσοχή μας. Και να επιλέξουμε ανάλογα με τις ανάγκες μας και τον οικονομικό μας σχεδιασμό.
Δεν θα πάμε στο διευθυντή της ιδιωτικής κλινικής με τις 6 ερευνητικές δημοσιεύσεις ανά μήνα για να μας πει τι να κάνουμε για το συνάχι. Και από την άλλη, μάλλον δεν θα απευθυνθούμε στον συμβεβλημένο της γειτονιάς για εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για την επιλογή της εταιρίας που θα ξεκινήσουμε τη συνεργασία.
Μελετάμε το μέγεθος του πρότζεκτ που θέλουμε να δημιουργήσουμε, και κινούμαστε με βάση τον προϋπολογισμό μας. Θα αποφύγουμε να αναθέσουμε το έργο στο γνωστό του φίλου/φίλης “που ξέρει να φτιάχνει e-shop”, θα γελάσουμε εγκάρδια με αυτούς που θα φωνάξουν “προσφορά e-shop με 420 ευρώ!” χτυπώντας τους φιλικά στη πλάτη. Και αφού ολοκληρώσουμε την έρευνά μας, θα καταλήξουμε σε κάποια εταιρία που θα πληρεί τα παρακάτω κριτήρια:
- Θα βρίσκεται σε λειτουργία και την επόμενη μέρα της παράδοσης του καταστήματος. Δεν θα ξεκινήσουμε συνεργασία με κάποιον που δημιουργεί σελίδες ως δεύτερη δουλειά, ο οποίος δεν θα διαθέτει χρόνο για εμάς στο μέλλον.
- Οι απαιτήσεις της βρίσκονται στα όρια του προϋπολογισμού μας. Δεν επιλέγουμε το φθηνότερο, βρίσκουμε όμως αυτό που είναι κοντά στις ανάγκες μας στη οικονομικότερη τιμή. Και το σημαντικότερο:
- Μας εμπνέει εμπιστοσύνη. Ψάχνουμε να βρούμε έναν κατάλληλο συνεργάτη ο οποίος θα βγάλει χρήματα από εμάς. Επιλέγουμε κάποιον που θα μας κάνει να νιώσουμε ότι θα χαρεί να μας τα επιστρέψει στο πολλαπλάσιο, που να νιώσει το έργο μας ως δικό του. Που θα ακούσουμε τη γνώμη του, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού μας πως, ό,τι λέγεται, λέγεται για να κάνει το δικό μας κατάστημα καλύτερο και όχι τη δική του επιχείρηση πιο κερδοφόρα.
Στο 2ο μέρος του άρθρου “Συμβουλές για ένα επιτυχημένο e-shop”
θα δούμε τι γίνεται όταν ξεκινάμε το σχεδιασμό του ηλεκτρονικού μας καταστήματος. Τι να προσέξουμε, και πως μπορούμε να το προωθήσουμε ανάλογα με τον προϋπολογισμό μας. Θα ακολουθήσουν περισσότερες συμβουλές για ένα επιτυχημένο e-shop!
Και αν θέλετε περισσότερες συμβουλές για τη κατασκευή ενός επιτυχημένου e-shop…
Επικοινωνήστε μαζί μας
Τηλεφωνήστε μας, ή ελάτε να γνωριστούμε από κοντά. Και λάβετε μια ολοκληρωμένη εικόνα για το πως θα μοιάζει το δικό σας ηλεκτρονικό κατάστημα.