Να φτιάξω πρώτα φυσικό κι έπειτα ηλεκτρονικό κατάστημα, ή αντίστροφα;

Η ερώτηση είναι γενική και γενικά εξαρτάται από το είδος του καταστήματος, τον τόπο που θα έχει φυσική έδρα, το κοινό που απευθύνεται, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που θα προσφέρει κ.ά. Παρ΄ όλα αυτά μπορούν να επισημανθούν οι τάσεις της αγοράς ώστε ο επαγγελματίας να έχει στη διάθεσή του περισσότερα στοιχεία να αποφασίσει.

Το ότι οι αγορές μέσω ίντερνετ αυξάνονται συνεχώς είναι γνωστό. Αυτό που ίσως δεν παρατηρείται με τη πρώτη ανάγνωση είναι δύο στοιχεία που δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο αυξάνονται οι αγορές.

Το πρώτο είναι ότι αυξάνεται το εύρος των ηλικιών που αγοράζουν μέσω ίντερνετ. Το “άντρας, απόφοιτος ΑΕΙ-ΤΕΙ, 25-34” της προηγούμενης πενταετίας έχει αλλάξει, με το ηλικιακό φάσμα που χρησιμοποιούν το ίντερνετ για τις αγορές τους έχει διευρυνθεί, τόσο προς τις μικρότερες όσο και τις μεγαλύτερες ηλικίες.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό της αύξησης στις αγορές προκύπτει από τα είδη προϊόντων που αγοράζονται μέσω ίντερνετ. Έως το 2012 κυριαρχούσαν ηλεκτρονικές συσκευές ενώ έως το 2015 τα ρούχα-παπούτσια είχαν (κι εξακολουθούν να έχουν) κερδίσει ήδη ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς. Τα τελευταία χρόνια οι online κρατήσεις βρίσκονται στις πρώτες θέσεις, ενώ, το σημαντικότερο,

ένα σημαντικό κομμάτι στις online πωλήσεις έχουν αρχίσει να καταλαμβάνουν προϊόντα που έως τώρα αγοράζονταν παραδοσιακά μόνο από καταστήματα, όπως πχ τρόφιμα ή ποτά.

Εν κατακλείδι, θα μπορούσαμε να πούμε πως για κάποια ήδη καταστημάτων, το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι μονόδρομος, ενώ το φυσικό μόνο ως συμπλήρωμα μπορεί να υπάρχει και αφού έχει δοθεί το βάρος στο ηλεκτρονικό. Ενώ για κάποια άλλα είδη,

οι τάσεις δείχνουν πως, όποιοι ξεκινήσουν τα τα εμπορεύονται ηλεκτρονικά, θα βρίσκονται στη πρωτοπορία του κλάδου τους, με τους υπόλοιπους να προσπαθούν να τους ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια.