Η διαφήμιση στο ίντερνετ

Η διαφήμιση στο ίντερνετ

Κάθε επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στο διαδίκτυο θα τον ενδιέφερε το πως λειτουργεί η διαφήμιση στο ίντερνετ. Το τι προσφέρει, και κυρίως το πόσο κοστίζει.

Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων σήμερα έχει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ξεκινήσει τη παρουσία της στο ίντερνετ. Είτε έχοντας κάνει μια απλή καταχώρηση σε κάποιον από τους διαδικτυακούς καταλόγους, είτε με τη δημιουργία επαγγελματικής σελίδας στο facebook ή/και κάποιο άλλο social media, είτε έχοντας δημιουργήσει ένα επαγγελματικό website το οποίο πιθανόν να το προωθεί στις μηχανές αναζήτησης της google.

Εδώ, θα δούμε πως γίνεται η προώθηση μιας επιχείρησης με βάση τα google adwords. Τις διαφημίσεις δηλαδή στο δίκτυο αναζήτησης της google, και τις λεγόμενες διαφημίσεις προβολής, δηλαδή αυτές που προβάλλονται σε μια οποιαδήποτε ιστοσελίδα που περιηγείται ο χρήστης του διαδικτύου ή/και στο youtube.

Παράλληλα, θα δούμε ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τι προσφέρει η κάθε μορφής διαφήμιση, και στο τέλος θα πάρουμε μια πρώτη ιδέα για το πόσο κοστίζει.

PictureΈχουμε ξαναγράψει αναλυτικά για το πως λειτουργεί μια διαφήμιση αναζήτησης – για παράδειγμα, δείτε σε αυτό το σύνδεσμο περισσότερα για τις μηχανές αναζήτησης. Περιεκτικά όμως, να πούμε τα εξής:

  • ο χρήστης πληκτρολογεί στο πλαίσιο αναζήτησης της google (ή στη γραμμή εργαλειών στη κορφή του browser που χρησιμοποιεί) κάτι που τον ενδιαφέρει – πχ. τη φράση φωτεινές επιγραφές στην Αθήνα.
  • Τα πρώτα αποτελέσματα και τα τελευταία που εμφανίζονται στη σελίδα που θα προκύψει, συνήθως είναι πληρωμένες διαφημίσεις από τις επιχειρήσεις που σχετίζονται με αυτό που αναζητά ο χρήστης.
  • Η εμφάνιση στα αποτελέσματα είναι για την επιχείρηση δωρεάν. Αν ο χρήστης βρει ελκυστική τη διαφήμιση που θα δει και κάνει κλικ πάνω σε αυτή, τότε μόνο χρεώνεται η διαφημιζόμενη επιχείρηση.
  • Το κλικ οδηγεί τον χρήστη όπου επιθυμεί ο διαφημιζόμενος να τον οδηγήσει, συνήθως στην ιστοσελίδα της επιχείρησης.
  • Ο χρήστης του ίντερνετ θα δει τις πληροφορίες που θέλει από την ιστοσελίδα. Όσο πιο ενδιαφέρουσες τις βρει και όσο περισσότερο χρόνο δαπανήσει στην ιστοσελίδα, τόσο πιο εύκολο είναι να αναζητήσει τις υπηρεσίες της επιχείρησης, σύμφωνα με στατιστικές έρευνες.

Αυτό που προσφέρει λοιπόν η διαφήμιση στις μηχανές αναζήτησης σε μια επιχείρηση είναι

  1. να βρίσκει τη συγκεκριμένη επιχείρηση ο κάθε χρήστης που αναζητά υπηρεσία ή προϊόν που σχετίζεται με αυτή.
  2. Η αίσθηση στο χρήστη ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση, εφ΄ όσον παρουσιάζεται “πρώτη” και “παντού”, είναι μια σοβαρή και αξιόπιστη επιχείρηση. Και
  3. η δυνατότητα, σταδιακά και με την πάροδο του χρόνου, η επιχείρηση να εμφανίζεται στα λεγόμενα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης, στα οποία δεν γίνεται χρέωση κατά το κλικ του χρήστη και παραπέμπει και πάλι στην ιστοσελίδα της επιχείρησης. Έτσι, σε βάθος χρόνου, η επιχείρηση εδραιώνει την παρουσία της στις μηχανές αναζήτησης μειώνοντας το κόστος για διαφήμιση.


Περισσότερα για το πώς επιτυγχάνεται αυτό, δείτε αναλυτικά για τη σημασία του SEO μιας ιστοσελίδας και για τα οφέλη του SEO στη διαφήμιση.

Picture

Διαφημίσεις προβολής

Όταν επισκέπτεστε μια οποιαδήποτε σελίδα στο διαδίκτυο – πχ μια ειδησιογραφική σελίδα, θα έχετε παρατηρήσει ότι στο πάνω μέρος της, στις στήλες δεξιά ή αριστερά αλλά και εν μέσω του ίδιου του άρθρου που διαβάζετε, υπάρχουν κάποια πλαίσια με κείμενα ή εικόνες τα οποία συνήθως έχουν την ένδειξη “διαφήμιση google”. Είναι τα λεγόμενα banners και αποτελούν έναν από τους τρόπους με τον οποίο μπορεί να γίνει μια διαφήμιση προβολής στο ίντερνετ. ​

Οι διαφημίσεις αυτές εμφανίζονται οπουδήποτε επιλέξει να εμφανίζονται η επιχείρηση που διαφημίζεται. Για παράδειγμα, μπορεί να επιλέξει να εμφανίζονται

  • μόνο σε ιστοσελίδες που έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα,
  • σε ιστοσελίδες που οι επισκέπτες τους έχουν σχέση με τη δραστηριότητα της επιχείρησης – για παράδειγμα, ένα εστιατόριο μπορεί να επιλέξει να πληρώσει διαφήμιση σε ένα site που παρουσιάζει συνταγές,
  • σε οποιαδήποτε ιστοσελίδα, αλλά σε χρήστες που τα ενδιαφέροντά τους σχετίζονται με το είδος που δραστηριοποιείται η επιχείρηση – για παράδειγμα, ένα φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης θα επιλέξει να εμφανίζεται μόνο στους χρήστες του διαδικτύου που με κάποιο τρόπο η google τους έχει καταγράψει είτε ως μαθητές, είτε ως γονείς. Και τέλος,
  • σε οποιαδήποτε ιστοσελίδα, αλλά σε χρήστες που έχουν ήδη επισκεφτεί το website της διαφημιζόμενης επιχείρησης. Με άλλα λόγια, σε χρήστες που έχουν ήδη δηλώσει το ενδιαφέρον τους για την επιχείρηση.

Picture

Ίσως να σκεφτείτε πως λόγω του μεγάλου όγκου και της συνεχούς εμφάνισης αυτών των διαφημίσεων, ο χρήστης δεν προσέχει την ίδια τη διαφήμιση – και θα έχετε δίκιο.

Θα σχολιάσουμε όμως το τελευταίο από τα παραπάνω είδη προβολών μιας διαφήμισης. Και θα πούμε πως, όταν κάποιος χρήστης του ίντερνετ επισκεφτεί μια ιστοσελίδα που τον ενδιαφέρει το περιεχόμενό της και το αντικείμενο που δραστηριοποιείται η επιχείρηση που τη προβάλει, μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως κάθε φορά που θα προβάλλεται μια διαφήμισή της στο ίντερνετ θα τη βλέπει, σε βαθμό που θα νομίζει πως η μόνη διαφήμιση που μπαίνει όπου και να περιηγηθεί, είναι αυτή!

Και θα έχει δίκιο. Μπορείτε να παρατηρήσετε κι εσείς οι ίδιοι πως, από τη στιγμή που επισκεφτήκατε αυτή την ιστοσελίδα, τις επόμενες ημέρες θα βλέπετε όλο και πιο συχνά μια διαφήμιση σαν κι αυτή της διπλανής εικόνας.

Και πιθανόν, να θέλετε και οι επισκέπτες της δικής σας σελίδας – και υποψήφιοι πελάτες σας – να βλέπουν μια διαφήμιση σαν κι αυτή, για τη δική σας επιχείρηση.

Τα οφέλη λοιπόν που αποκομίζει κάποιος από μια τέτοια διαφήμιση είναι τα εξής:

  1. Ο χρήστης βλέπει την επιχείρησή σας οπουδήποτε κι αν βρεθεί στο ίντερνετ.
    Η επίσκεψή του στην ιστοσελίδα σας έγινε πιθανόν επειδή ενδιαφέρεται για κάτι από αυτά που προσφέρετε. Είναι σχεδόν βέβαιο όμως ότι έχει επισκεφτεί ήδη ή ότι θα επισκεφτεί παρόμοιες επιχειρήσεις με τη δική σας, ώστε να αποφασίσει για την αγορά του όταν μαζέψει τις πληροφορίες που χρειάζεται.
    Αυτό που κάνει μια διαφήμιση προβολής σαν τη παραπάνω, είναι να υπενθυμίζει διαρκώς την ύπαρξη της επιχείρησής σας στο χρήστη, και ειδικά τη στιγμή που θα αποφασίσει να αποκτήσει αυτό που ενδιαφέρεται.
  2. Όπως και με τη παρουσία στις μηχανές αναζήτησης, έτσι και με αυτό το τρόπο δίνεται στο χρήστη η αίσθηση μιας “δυνατής” εικόνας για την επιχείρηση.
  3. Η προβολή της διαφήμισης είναι δωρεάν. Η χρέωση γίνεται μόνο μετά από κάθε κλικ του χρήστη, και η εμπειρία δίνει ότι τα κλικ στις διαφημίσεις προβολής είναι υποδεκαπλάσια από αυτά που γίνονται στις διαφημίσεις αναζήτησης: ο χρήστης έχει ήδη επισκεφτεί τη σελίδα σας, οπότε η επιχείρηση απολαμβάνει απλώς την κατά πολύ φθηνότερη προβολή της!
  4. Το ίδιο το κλικ σε αυτές τις διαφημίσεις είναι αρκετά φθηνότερο από το αντίστοιχο των διαφημίσεων αναζήτησης.

Πόσο κοστίζει η διαφήμιση στο ίντερνετ.

PictureΗ συνήθης απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι “εξαρτάται”. Παρ΄ όλα αυτά, θα προσπαθήσουμε να πρωτοτυπήσουμε και να δώσουμε μια όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένη απάντηση.

Κατ΄ αρχάς, να πούμε ότι το ορθότερο ερώτημα σε αυτή τη περίπτωση, αντί του “πόσο θα μου κοστίσει”, θα ήταν το “πόσα χρήματα θα μου φέρει”. Και η απάντηση σε αυτό το ερώτημα και μόνο θα είναι αυτή που θα κατευθύνει τον κάθε επιχειρηματία ώστε να μπορεί να κρίνει πιο είναι το ποσό που αξίζει να διαθέσει για τη προβολή του στο ίντερνετ. Για παράδειγμα,

ας υποθέσουμε πως κάποιος διαθέτει μια ατομική επιχείρηση στην οποία προσφέρει τις υπηρεσίες του. Από αυτές εξοικονομεί κατά μέσο όρο 1.000 ευρώ μηνιαίως, ενώ αν αξιοποιήσει πλήρως τον χρόνο του, τα έσοδά του θα μπορούν να φτάσουν τα 2.000 ευρώ ανά μήνα.

Σε μια τέτοια περίπτωση, το να επενδύσει ένα ποσό των 500 ευρώ σε διαφήμιση ώστε να του αποφέρουν τελικά άλλα τόσα, δεν φαίνεται να είναι πολύ δελεαστική προοπτική.

Απεναντίας, ας υποθέσουμε πως εκτιμά ότι η επιχείρησή του στη πλήρη λειτουργία της θα μπορεί να του αποφέρει καθαρά έσοδα πχ. 100.000 ευρώ ετησίως, ενώ τα τωρινά της έσοδα δεν ξεπερνούν τα 30.000 ευρώ.

Τότε ακόμη και μια επένδυση της τάξεως των 5.000 ευρώ ετησίως για διαφήμιση θα είναι μηδαμινή μπροστά στις προοπτικές που του ανοίγονται και τα εκτιμώμενα οφέλη.

Picture

Το κόστος και τα οφέλη

Λόγω του διαρκώς αυξανόμενου ανταγωνισμού η διαφήμιση στο ίντερνετ με τα χρόνια γίνεται όλο και ακριβότερη. Για παράδειγμα, ενώ πριν μια δεκαετία το κόστος ανά κλικ για τις μηχανές αναζήτησης κυμαίνονταν στα 0,10-0,15 ευρώ, σήμερα κατά μέσο όρο βρίσκεται στα 0,40 λεπτά, και αυτό μόνο για τη περίπτωση που δεν υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός από ομοειδής επιχειρήσεις.

Όμως κάποια από τα πλεονεκτήματα που υπήρχαν και τότε, σε όσο αφορά τη τιμολόγηση, υπάρχουν και και τώρα, κάνοντας πιο απλή την απόφαση μιας επιχείρησης να ξεκινήσει να εκμεταλλεύεται τα οφέλη του διαδικτύου. Για παράδειγμα:

  • Ο κάθε διαφημιζόμενος μπορεί να δαπανά το ποσό που μπορεί να προϋπολογίσει για τη διαφήμιση και μόνο αυτό, χωρίς να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο ποσό που “πρέπει” να δώσει για να ξεκινήσει τη διαφήμισή του. Πιο συγκεκριμένα,
    από τα social media υπάρχουν κάποια που απαιτούν ελάχιστο κατώτατο όριο τα 10 ευρώ ανά ημέρα, όπως για παράδειγμα το Likedin. Η διαφήμιση στο facebook ή instagramm είναι δυνατόν να γίνει με ελάχιστο κόστος το 1 ευρώ ανά ημέρα και για όσο χρονικό διάστημα (μικρό ή μεγάλο) επιθυμεί ο διαφημιζόμενος, ενώ η αντίστοιχη στα google adwords δεν έχει καν κατώτατο όριο!
  • Επιπλέον, τα χρήματα που θα δαπανήσει η κάθε επιχείρηση θα εξαρτηθεί από τη στρατηγική που θα επιλέξει η ίδια. Πιθανόν αποφασίσει ότι χρειάζεται να προβάλλεται μόνο μερικούς μήνες το χρόνο, και σε αυτούς τους μήνες μπορεί να διανείμει τον προϋπολογισμό της ανάλογα με τη πολιτική που έχει προσχεδιάσει:
    μπορεί να επιθυμεί στο μικρό διάστημα που θα διαφημιστεί να προβάλλεται συνεχώς στη πρώτη σελίδα των μηχανών αναζήτησης, οπότε για το διάστημα αυτό θα έχει ένα αυξημένο κόστος. Ή,
    μπορεί να αποφασίσει ότι το κόστος ανά κλικ δεν θέλει να είναι πάνω από ένα ορισμένο ποσό, και πως το ημερήσιο κόστος να μη ξεπερνάει κάποιο άλλο επίσης ορισμένο ποσό. Με αυτό το τρόπο θα εμφανίζεται μεν σε λιγότερους χρήστες, αλλά
    (α) θα είναι σίγουρη για το ποσό το οποίο θα ξοδέψει, και
    (β) εφ΄ όσον θα χρεώνεται ένα έστω και μικρό ποσό, θα είναι επίσης σίγουρη ότι η διαφήμισή της όχι απλά έχει εμφανιστεί, αλλά και πως ένας αριθμός χρηστών του διαδικτύου έχουν δείξει ήδη ενδιαφέρον κι έχουν επισκεφτεί την ιστοσελίδα της επιχείρησης, έκαναν δηλαδή το πρώτο βήμα για να γίνουν πιθανοί πελάτες της!
    Με απλά λόγια, όσο μικρό ή μεγάλο ποσό προτίθεται να πληρώσει μια επιχείρηση, θα πληρώσει μόνο όταν η διαφήμισή της γίνει αποτελεσματική.
  • Κάθε επιχείρηση που διαφημίζεται για πρώτη φορά στα adwords της google, μπορεί να ξεκινήσει τη διαφήμισή της με 75 ευρώ δωρεάν. Χωρίς να ισχυριστούμε πως το ποσό αυτό είναι επαρκές για να δείξει τα μεσοπρόθεσμα οφέλη που μπορεί να φέρει η διαφήμιση, θα πούμε πως είναι αρκετό για να πάρει ο διαφημιζόμενος μια ένδειξη για το πόσο εκτενής θα είναι η προβολή της επιχείρησής του, και μάλιστα σχεδόν αποκλειστικά σε κόσμο που ενδιαφέρεται για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρει η ίδια η επιχείρηση.
  • Τέλος, ίσως το σημαντικότερο απ΄ όλα: προβάλλοντας αποτελεσματικά κάποιος την επιχείρησή του μέσω της ιστοσελίδας της στο διαδίκτυο, “εδραιώνει” τη θέση της σε αυτό: έχουμε αναφέρει πάλι πως μακροπρόθεσμα μια σωστά δομημένη ιστοσελίδα η οποία έχει προωθηθεί στο ευρύ κοινό, αρχίζει να εμφανίζεται στα οργανικά αποτελέσματα των αναζητήσεων χωρίς να προβάλλεται διαφημιστικά, χωρίς δηλαδή να χρεώνεται η επιχείρηση. Δεδομένου ότι το να καταφέρει να ανταγωνιστεί κάποιος στο τις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις  στο μέλλον θα γίνεται όλο και πιο δαπανηρό, τα πλεονεκτήματα που θα έχει μια επιχείρηση που θα έχει ήδη κατακτήσει τη θέση της στο κόσμο του διαδικτύου, είναι ανεκτίμητα.

Και συνοψίζοντας, μπορούμε με μια απλή φράση να πούμε το εξής: ναι, αξίζει να προβληθεί μια μικρή επιχείρηση στο ίντερνετ. Ο τρόπος με τον οποίο θα κινείται μετά από αυτό, θα είναι για πάντα διαφορετικός.

Είστε έτοιμοι για την αλλαγή;

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *