6 συνηθισμένα λάθη που γίνονται από (αρχάριους) δημιουργούς wordpress

6 συνηθισμένα λάθη που γίνονται από (αρχάριους) δημιουργούς wordpress

Το WordPress είναι ένα CMS (φόρμα διαχείρισης περιεχομένου είναι αυτό) ιδανικό, όπως λέγεται, για αρχάριους. Απαιτεί μεν κάποιες εξειδικευμένες γνώσεις για την εγκατάστασή του, όμως η ευκολία διαχείρισής του, η δημοτικότητά του, η μεγάλη και “σφιχτή” του κοινότητα που προσφέρει λύσεις και η πληθώρα πρόσθετων εφαρμογών για κάθε εξειδικευμένη ανάγκη, το καθιστούν ιδανική επιλογή όχι μόνο για τους εξειδικευμένους επαγγελματίες developer, αλλά και για αρχάριους που θέλουν να δημιουργήσουν τη δική τους ιστοσελίδα ή blog.

Θα δούμε μερικά συνηθισμένα λάθη που γίνονται συχνά από αρχάριους (και όχι μόνο) δημιουργούς ιστοσελίδων. Για την ακρίβεια, θα δούμε τα συνηθέστερα λάθη που έχουν επισημάνει οι ειδικοί του SEO και τα έχουν μοιραστεί μαζί μας εδώ.

Σημείωση: Αν δεν ξέρετε περί SEO, ξεκινήστε μια πρώτη ανάγνωση για το τι είναι το SEO ιστοσελίδας. Προχωρήστε αν θέλετε βλέποντας γενικότερα το τι συμβαίνει με τις μηχανές αναζήτησης της google.

Και συνεχίστε την ανάγνωση του άρθρου. Προσδεθείτε, ξεκινάμε.

 

1. Αλλαγές στα permalinks.

Permalinks είναι οι διευθύνσεις που οδηγούν στους υποφακέλους όπου βρίσκονται τα αρχεία των σελίδων του site ή των άρθρων. Παράδειγμα, στη γραμμή διεύθυνσης πάνω πάνω βλέπετε αυτή τη στιγμή το permalink  /blog/sinithismena-lathi-sto-seo/.

Μην αλλάζετε τα permalinks.

Όταν δημιουργούμε την ιστοσελίδα, είναι καλό να σκεφτούμε εξ΄ αρχής το link που θα παραπέμπει στη κάθε υποσελίδα της. Και αφού το ορίσουμε να μη το αλλάξουμε. Αν για κάποιο λόγο το κάνουμε, οι μηχανές αναζήτησης, που έχουν ήδη χαρτογραφήσει και ευρετηριάσει το παλιό permalink, δεν θα μπορούν να το βρουν. Η σελίδα θα έχει ήδη διαμοιραστεί στα social ή θα βρίσκεται ήδη στις μηχανές αναζήτησης με το παλιό link, οι χρήστες θα κάνουν κλικ και θα εμφανιστεί αυτό:

error 404

page not found

Κακό. Πολύ κακό, δεν το θέλουμε.

Γιατί να αλλάξουμε τα permalinks;

Το γιατί να πρέπει να αλλαχθούν κάποια  permalinks το ανακαλύπτουν οι διαχειριστές ενός site στη πορεία. Είναι λόγοι που προκύπτουν είτε επειδή έγιναν εξ΄αρχής λανθασμένες επιλογές είτε προέκυψε πραγματική ανάγκη, όπως:

  • Έχει γίνει ανακατασκευή της ιστοσελίδας. Έχει προσαρμοστεί το SEO της σελίδας στα νέα δεδομένα, έχει δημιουργηθεί ταυτόχρονα και η ανάγκη να αλλάξουν τα permalinks. Ή, κάποιες παλιές σελίδες έχουν διαγραφεί με το περιεχόμενό τους να έχει ενσωματωθεί σε νέα σελίδα, η οποία δεν είναι δυνατόν να έχει το παλιό permalink.
  • Ανακαλύφθηκε από τους διαχειριστές ότι ο διαμερισμός των σελίδων ή των άρθρων στα social media εμφανίζει, όταν το permalink περιέχει ελληνικούς χαρακτήρες, κάτι σαν κι αυτό:
    Δεν είναι ό,τι το πιο όμορφο, να το παραδεχτούμε. Κι επιπλέον, ο χρήστης βλέποντας ένα τέτοιο link, δεν γνωρίζει τι διαβάζει.
  • Από τις παρακάτω διαθέσιμες επιλογές, που βρίσκονται στη διαδρομή Ρυθμίσεις ->Μόνιμοι Σύνδεσμοι του πίνακα ελέγχου:
    μπορεί να ήταν τσεκαρισμένη κάποια από τις 4 πρώτες. Δεν θέλουμε το άρθρο ή η σελίδα να εμφανίζεται με το αναγνωριστικό σελίδας (p=123). Δεν θέλουμε επίσης να εμφανίζεται η ημερομηνία δημιουργίας της: μπορεί να έχει γραφεί πριν χρόνια, να περιέχει ακόμη επίκαιρο περιεχόμενο αλλά ο χρήστης δεν θα κλικάρει σε αυτήν αναζητώντας νεότερο περιεχόμενο.

Κι αν πρέπει να τα αλλάξουμε; τι κάνουμε; 

Στη περίπτωση λοιπόν που το permalink πρέπει να αλλάξει, θα δεχτούμε κατ΄ αρχάς το εξής. Το SEO της σελίδας έχει κάνει περίπατο και δημιουργείται από την αρχή. Δεν έχουν καταστραφεί όμως όλα: ανάλογα με το τι θέλετε να κάνετε, χρησιμοποιήστε:

  • Το πρόσθετο greeklish-permalink για να σας μετατρέψει αυτόματα τα ελληνικά permalinks σε αντίστοιχα με λατινικούς χαρακτήρες
  • Το πρόσθετο Redirection (ή και τη premium έκδοση του yoast seo). Στις ρυθμίσεις του, δίνετε το link μιας σελίδας που δεν λειτουργεί πια, ορίζετε το link της σελίδας που την έχει αντικαταστήσει, και η ανακατεύθυνση γίνεται αυτόματα. Παρακάτω και γι΄ αυτή τη περίπτωση, θα δούμε ένα ακόμη βήμα που πρέπει να κάνουμε εδώ.

Αν έχετε κάποιες επιπλέον γνώσεις και πρόσβαση στο αρχείο .htaccess του WP τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Μπορείτε να ορίσετε τις ανακατευθύνσεις από εκεί, χωρίς να επιβαρύνετε τη σελίδα σας με επιπλέον προγράμματα, κώδικα και “βάρος”!

Tip

Αν δεν είναι δεκάδες ή εκατοντάδες οι σελίδες που θέλετε να αλλάξετε, μη χρησιμοποιήσετε κάποιο plugin για να τις αλλάξει αυτόματα. Στη κορυφή του κάθε άρθρου, στο μόνιμο σύνδεσμο, το WP δίνει την επιλογή αλλαγής του permalink.
Βρείτε το σωστό, ανάλογα με το τι θέλετε να βλέπουν οι χρήστες και τι θα βοηθήσει το SEO του κάθε άρθρου, και κάντε το χειροκίνητα!

2. Απουσία ενημερώσεων.

Και συνεχίζουμε με τα λάθη που κάνει ένας αρχάριος χρήστης του WordPress. Ενημερώσεις.

Το έχουμε πει αρκετές φορές, όπως για παράδειγμα σε ό,τι αφορούσε την ασφάλεια ιστοσελίδας. Γενικότερα, τις φράσεις “ασφάλεια ιστοσελίδας” και “ενημερώσεις” θα τις δείτε να κάνουν παρέα αγαπημένες σε οποιοδήποτε άρθρο αναφέρεται στην ασφάλεια wordpress (δείτε για παράδειγμα εδώ).

Μη παραλείπετε να ενημερώνετε το WordPress.

Μη παραλείπετε να ενημερώνετε γενικά. Οτιδήποτε, τα πάντα, ό,τι πρόγραμμα, θέμα, πρόσθετο βρίσκεται στην ιστοσελίδα σας. Οι ενημερώσεις φέρνουν νέες δυνατότητες, όπως ασφάλεια, ταχύτητα, νέες λειτουργίες. Φροντίστε να τις κάνετε, φροντίστε να τις κάνετε σωστά για να μη κρεμάσει το site, ή αναθέστε το στην εταιρία που κατασκεύασε τη σελίδα σας και ησυχάστε από αυτό οριστικά.

 

3. Plugins. Πολλά plugins!

Τα plugins είναι χρήσιμα. Αυτό το ξέρουν όλοι.

Τα plugins είναι χρήσιμα πρόσθετα προγράμματα, τα οποία προσφέρουν επιπλέον λειτουργίες σε μια ιστοσελίδα (όπως ένα slider, μια φόρμα επικοινωνίας, ένα gallery εικόνων κτλ). Αυτό το ξέρουν οι περισσότεροι.

Κάποια plugins, περιλαμβάνουν περισσότερες από μια λειτουργίες από τις κύριες με τις οποίες έχουν γίνει γνωστά. Αυτό το γνωρίζουν λιγότεροι, όπως και το συνακόλουθο αποτέλεσμα: η σελίδα επιβαρύνεται με περιττό και αχρείαστο κώδικα. Μειώνεται η ταχύτητά της, αυξάνονται τα κενά ασφαλείας της.

Τέλος, η εγκατάσταση ή η ενημέρωση ενός και μόνο μη ελεγμένου plugin είναι ικανή να κρεμάσει την ιστοσελίδα μας. Αυτό το έχουν μάθει αρκετοί και πιστέψτε με, δεν θέλετε να το μάθετε και οι ίδιοι.

Το να εγκαταστήσουμε ένα plugin για κάθε λειτουργία που χρειαζόμαστε είναι δελεαστικό, αυτό δεν έρχεται όμως χωρίς κόστος. Πολλά εγκατεστημένα plugins επιβραδύνουν τον ιστότοπο, αυξάνουν τους χώρους για κακόβουλες επιθέσεις και απαιτούν χρόνο για τη συντήρησή τους. Για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να προσθέσουν λίγες εντολές στο κώδικα της σελίδας αντί να εγκαταστήσουν ένα plugin, θα επαναλάβουμε αυτό που είχαμε γράψει σε αντίστοιχο θέμα που αφορούσε την ταχύτητα ιστοσελίδας:

Γενικότερα, προσέχουμε τα plugins που προσθέτουμε στη σελίδα μας. Τοποθετούμε μόνο τα απαραίτητα, διαγράφουμε τα υπόλοιπα. Αν χρειαστούμε κάποιο πρόσθετο για μια συγκεκριμένη λειτουργία που θα γίνει μια φορά, το διαγράφουμε όταν εκτελέσουμε τη λειτουργία που θέλουμε. 

Και βέβαια, ζυγίζουμε τι δεν μπορούμε να αποφύγουμε και τι όχι. Κάποια πρόσθετα μπορεί μεν να επιβραδύνουν τη σελίδα μας, αλλά να κρίνουμε ότι είναι απαραίτητα για τη λειτουργία της. Εγκαθιστούμε αυτά και μόνο αυτά, αγνοούμε άλλα που δεν θα δώσουν κάποιο επιπλέον “κέρδος”. Η σελίδα με αυτό το τρόπο κρατάει τη λειτουργικότητά της χωρίς να επιβραδύνεται η φόρτωσή της.

 

4. Δεν φτιάξαμε θυγατρικό;

Εγκαθιστούμε το WordPress και ανακαλύπτουμε (προφανώς) ότι το προεπιλεγμένο του θέμα δεν μας κάνει. Αναζητούμε ένα έτοιμο θέμα και χτίζουμε (ή μας χτίζουν) την ιστοσελίδα πάνω σε αυτό. Ανάλογα με τις ανάγκες μας προσαρμόζουμε το θέμα κάνοντας (ή ζητώντας να μας κάνουν) τις κατάλληλες αλλαγές. Τελικά η ιστοσελίδα μας είναι είναι έτοιμη, είναι υπέροχη, μπράβο της και μπράβο και σε εμάς.

To hacking εξελίσσεται και μαζί του εξελίσσονται και τα προγράμματα που το αντιμετωπίζουν. Έρχεται η στιγμή που οι προγραμματιστές του θέματος πας προσφέρουν νέα ενημέρωση που καλύπτει νέα κενά ασφαλείας. Με χαρά ενημερώνουμε – όπως πρέπει να κάνουμε – το θέμα μας. Τα κάνουμε όλα σωστά, η ενημέρωση γίνεται επιτυχής (ναι, μας έβγαλε και μήνυμα!), ανοίγουμε την ιστοσελίδα μας και… είναι διαφορετική. Χρώματα, εικονίδια, γραμματοσειρές και μεγέθη είναι όλα λάθος.

Δεν κάνατε κάποιο λάθος στην ενημέρωση. Το λάθος έγινε στη κατασκευή. Αν τη σελίδα έχει χτιστεί πάνω στο ίδιο θέμα, οι όποιες αλλαγές κάνατε στο θέμα αυτό θα εξαφανιστούν μετά την ενημέρωση. Αυτό που κάνουμε πάντα αμέσως μετά την εγκατάσταση, είναι να δημιουργούμε ένα θυγατρικό θέμα και να χτίζουμε τη σελίδα επάνω στο θυγατρικό. Η ενημέρωση του θέματος θα γίνει και στο θυγατρικό, οι αλλαγές που έχουμε όμως κάνει σε αυτό θα διατηρηθούν.

Κι αν δεν ξέρετε πως να δημιουργείτε θυγατρικό θέμα; σε WordPress είμαστε, υπάρχει το κατάλληλο plugin να σας το δημιουργήσει. Εγκαταστήστε το, φτιάξτε το θυγατρικό και διαγράψτε πάλι το plugin που χρησιμοποιήσατε.

5. Διαγραφή περιεχομένου με λάθος τρόπο

Κάποιες σελίδες ή άρθρα είναι ξεπερασμένες(α), δεν μας χρειάζονται και αποφασίζουμε να τα διαγράψουμε. Ας το κάνουμε σωστά. Αν η σελίδα έχει κατασκευαστεί από επαγγελματία τότε οι σελίδες και τα άρθρα της έχουν χαρτογραφηθεί κ΄ ευρετηριαστεί από τη google. Οι διεγραμμένες σελίδες θα εξακολουθούν να εμφανίζονται στις μηχανές αναζήτησης και οι χρήστες θα εξακολουθούν να βλέπουν ένα ωραιότατο σφάλμα 404 όταν πάνε να κατευθυνθούν στον ιστότοπό σας.

Τι μπορούμε να κάνουμε.

  • Να ελέγξουμε αν το περιεχόμενο της σελίδας μας έχει ενσωματωθεί κάπου αλλού. Σε αυτή τη περίπτωση, δημιουργούμε όπως είδαμε και πριν μια ανακατεύθηνση προς τη νέα σελίδα που θέλουμε να ανοίγει.
  • Αν το περιεχόμενο και η σελίδα πρέπει να διαγραφούν εντελώς: στέλνουμε κεφαλίδα http 410. Η διαφορά της κεφαλίδας 404 με αυτήν της 410 είναι ότι στη 1η περίπτωση η σελίδα μας δεν έχει βρεθεί. Στη 2η όμως η google βεβαιώνεται ότι η σελίδα δεν υπάρχει, εφ΄ όσον το έχουμε δηλώσει εμείς. Έτσι σταματάει να την ευρητηριάζει και να την εμφανίζει στις μηχανές αναζήτησης. Οι χρήστες δεν οδηγούνται στο πουθενά, όταν πατούν πάνω σε link που έχει το όνομα της ιστοσελίδας μας.

Σε κάθε περίπτωση φροντίζετε να αποφεύγετε την εμφάνιση σελίδων 404. Δεν αρέσει στη google, “ρίχνει” θέσεις στη σελίδα μας στις μηχανές αναζήτησης, δεν αρέσει λοιπόν ούτε και σε εμάς.

Tip

Είτε με παρέμβαση στο αρχείο .htaccess, είτε με τη προσθήκη ενός απλού sniped code είτε με τη βοήθεια ενός πρόσθετου, δημιουργήστε κατά την ανακατεύθυνση μιας σελίδας μια ανακατεύθυνση 301. Στη περίπτωση αυτή, οι μηχανές αναζήτησης θα αντιστοιχήσουν τη παλιά διεύθυνση url στη νέα όπου έχουμε ανακατευθύνει τους επισκέπτες μας.
Το SEO της συγκεκριμένης σελίδας θα έχει διατηρηθεί!

 

6. Sample Page – μη γίνετε σαν κι αυτούς!

Θα ήταν ανόητο να δώσω μια τέτοια προφανή υπόδειξη, αν δεν είχα βρει δεκάδες (ανάμεσά τους και γνωστές!) ιστοσελίδες που να εμφανίζουν το παρακάτω θέαμα. Θα προτιμήσω να δώσω παραδείγματα από σελίδες του εξωτερικού, τις οποίες τις βρήκα με μια απλή αναζήτηση. Πριν εξηγήσω οτιδήποτε, δείτε εδώ ή και εδώ.

Κάθε θέμα, έρχεται με κάποιες σελίδες – πρότυπα, καθώς και με δείγματα σελίδας. Δημιουργούμε τις σελίδες μας με βάση κάποια από τα πρότυπα αυτά και τις ενσωματώνουμε στην ιστοσελίδα μας. Τις υπόλοιπες σελίδες που δεν χρειαζόμαστε, ε… τις διαγράφουμε. Αν δεν το κάνουμε, οι σελίδες μας είναι ορατές στον καθένα που μπορεί να δοκιμάσει πχ τη πληκτρολόγηση https://todomainmas.gr/servises ή /sample-page.

Αν θέλετε να δείτε τα ακόμη χειρότερα, μπορείτε να κάνετε μια αναζήτηση με τη φράση-κλειδί sample page. Υποθέτω ότι δεν θέλετε να δείτε και τη δική σας ιστοσελίδα σε αυτή τη λίστα. Μπορώ ομοίως να υποθέσω ότι ούτε οι ιδιοκτήτες των σελίδων που θα βρείτε, θα το ήθελαν.

Σας άρεσε αυτό το άρθρο;

Αν ναι, κάντε ένα like όπου το βρείτε – το θέλουμε!
Αν θέλετε να λαμβάνετε κι άλλα άρθρα, εγγραφείτε στις ειδοποιήσεις ή στο Newsletter μας!

 

Θέλετε να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για νέα άρθρα μας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!



 

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *