Ταχύτητα φόρτωσης ιστοσελίδας

Ταχύτητα Ιστοσελίδας μέρος 1ο

Τεχνικές για τη Βελτιστοποίηση της Ταχύτητας Φόρτωσης Ιστοσελίδας

Ζούμε σε ένα κόσμο με γρήγορους ρυθμούς. Όλοι θέλουν να κάνουν τα πάντα γρήγορα, και ενοχλούνται όταν κάτι τους εμποδίζει σε αυτό. Μια μειωμένη ταχύτητα ιστοσελίδας δημιουργεί εμπόδιο ανάμεσα σε εσάς και τους πιθανούς πελάτες σας.

Σκεφτείτε τη κάθε φορά που συναντάτε έναν ιστότοπο που αργεί να φορτώσει. Πιθανότατα να κλείσατε τον browser ή να κάνατε επιστροφή στη προηγούμενη σελίδα πριν καν φορτώσει. Ή, αν τελικά δείξατε υπομονή, θυμηθείτε την επιφύλαξη με την οποία αντικρίσατε την ιστοσελίδα, αν μόλις πραγματοποιήσατε την πρώτη σας επίσκεψη προς αυτήν.

Η google κατανοεί ότι οι χρήστες του διαδικτύου θέλουν γρήγορη πρόσβαση σε πληροφορίες, προϊόντα και υπηρεσίες. Κατά συνέπεια, επιβραβεύει ιστότοπους που φορτώνουν γρήγορα με υψηλές θέσεις κατάταξης.

Μεταξύ ιστοσελίδων ίδιου επιπέδου αισθητικής και παρόμοιου περιεχομένου, υπάρχουν δύο παράγοντες που οδηγούν κάποιες σε επισκέψεις και πωλήσεις, ενώ κάποιες άλλες στην αφάνεια. Οι παράγοντες αυτοί είναι το SEO και η ταχύτητα φόρτωσης. Σε αυτή τη σειρά άρθρων, θα ρίξουμε μια ματιά στους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να επιτύχουμε τη βελτιστοποίηση της ταχύτητας της ιστοσελίδας μας.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Αλλά τι είναι Ταχύτητα Φόρτωσης Ιστοσελίδας;

Δεν είναι προφανής η απάντηση σε αυτό το ερώτημα.  Τι εννοούμε όταν μιλάμε για ταχύτητα φόρτωσης; αναφερόμαστε για τη στιγμή που θα εμφανιστεί το πρώτο περιεχόμενο της ιστοσελίδας; όταν θα έχει εμφανιστεί το πρώτο κείμενο, όπου και έχουμε και τη πρώτη αλληλεπίδραση; μήπως όταν θα έχει φορτωθεί πλήρως και η τελευταία εικόνα; Και αν έχουν γίνει αυτά, τότε η ιστοσελίδα έχει πράγματι φορτωθεί, ή το άνοιγμα της ιστοσελίδας θεωρείται ολοκληρωμένο κατά τη στιγμή που θα μπορούμε να αλληλεπιδράσουμε μαζί της, πχ. να πατήσουμε ένα button, να “ανοίξουμε” το χάρτη ή να μας δοθεί η δυνατότητα να κάνουμε μια κλήση;

Το σύνολο των παραπάνω αποτελούν τη ταχύτητα φόρτωσης μιας ιστοσελίδας, και το καθένα από αυτά μετριέται ξεχωριστά. Οι ορολογίες που χρησιμοποιούνται για να τη περιγράψουν, όπως “πρώτη μορφή περιεχομένου”, “πρώτη χρήσιμη μορφή”, “χρόνος για αλληλεπίδραση”, “μέσος χρόνος φόρτωσης σελίδας” κτλ δεν θα μας απασχολήσουν εδώ. Θα κρατήσουμε μόνο ότι καθένα από αυτά είναι σημαντικά, τόσο για την πρώτη εμπειρία του επισκέπτη της σελίδας μας, αλλά κυρίως για το πόσο “φιλική” βρίσκει τη σελίδα η google.

Τι λέει η google για όλα αυτά;

Σύμφωνα με την ίδια τη google, μέσος χρόνος φόρτωσης σελίδας ορίζεται “το μέσο χρονικό διάστημα (σε δευτερόλεπτα) που χρειάζεται για τη φόρτωση μιας σελίδας, από την έναρξη προβολής της σελίδας (π.χ. κλικ σε έναν σύνδεσμο σελίδας) έως την ολοκλήρωση της φόρτωσης στο πρόγραμμα περιήγησης.” Ο μέσος χρόνος φόρτωσης όλων των σελίδων παγκοσμίως είναι λίγο μεγαλύτερος από 8,66 δευτερόλεπτα. Η σύσταση από την ίδια τη google, είναι ο χρόνος αυτός να μειωθεί στα 3 δευτερόλεπτα ή λιγότερο.

Η βελτιστοποίηση της ταχύτητας του site σας μπορεί να σας βάλει μπροστά από τους ανταγωνιστές. Ή, αν το δούμε από άλλη οπτική γωνία, μπορεί να εμποδίσει το να βρεθείτε πίσω από αυτούς. Κάτι τέτοιο θα βελτιώσει τη κατάταξή σας στις μηχανές αναζήτησης, για τον εξής απλό λόγο. Αν η σελίδα σας φορτώσει σε 3 δευτερόλεπτα και αυτή του ανταγωνιστή σας σε 8, η google θα προβάλει ως χρησιμότερο το δικό σας περιεχόμενο.

Αν έχετε αργή σελίδα, έχετε δουλειά. Πρέπει να εξετάσετε συστηματικά τους παράγοντες που επηρεάζουν τη ταχύτητά της και να τους διορθώσετε. Ο επισκέπτης σας θα έχει μια πιο ευχάριστη εμπειρία χρήστη, η google θα σας επιβραβεύσει.

Το δικό μου site εμένα ανοίγει μια χαρά!

Και μπράβο, αλλά ας μη βιαζόμαστε. Η σελίδα μας, και γενικότερα οι σελίδες τις οποίες επισκεπτόμαστε συχνά, ανοίγουν γρηγορότερα από εμάς απ΄ ό,τι στο μέσο χρήστη. Υπάρχουν τρόποι για να δούμε το πραγματικό χρόνο φόρτωσης της σελίδας μας. Για να ελέγξουμε το χρόνο φόρτωσης από υπολογιστή ή laptop μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια καρτέλα ανώνυμης περιήγησης.

Πως ανοίγει από υπολογιστή

Σε μια νέα καρτέλα πατάμε τις τρεις τελείες πάνω δεξιά κι επιλέγουμε “νέο παράθυρο ανώνυμης περιήγησης. Πληκτρολογούμε τη διεύθυνση της σελίδας μας, και βλέπουμε το χρόνο που ανοίγει στο μέσο χρήστη.

Δεν έχουμε ανακαλύψει κάποια επιστημονική μέθοδο μέτρησης, έχουμε όμως πάρει μια ιδέα για τη πρώτη εμπειρία των επισκεπτών μας από τον ιστότοπό μας.

Με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να ελέγξουμε και τη ταχύτητα φόρτωσης από κινητές συσκευές. Η google πάντως γι΄ αυτή τη περίπτωση προτείνει κάτι διαφορετικό, και το γιατί θα το κατανοήσουμε αργότερα.

Πως ανοίγει από κινητό

Στη κινητή μας συσκευή κλείνουμε το δίκτυο και ανοίγουμε τα δεδομένα. Σε μια καρτέλα browser πληκτρολογούμε το url μας. Ο χρόνος που κάνει να φορτώσει σε αυτή τη περίπτωση είναι αυτός που καταμετρά η google για την εμπειρία χρήστη από κινητά

Αν ο χρόνος που απαιτείται μέχρι να γίνει διαδραστική η σελίδα μας βρίσκεται κοντά στα 5 ή παραπάνω δευτερόλεπτα, έχουμε δουλειά μπροστά μας.

Πέρα όμως από τους εμπειρικούς τρόπους μέτρησης, υπάρχουν ειδικά εργαλεία που μας βοηθούν να μετρήσουμε τους χρόνους φόρτωσης. Αυτά ελέγχουν τη ταχύτητα του site μας (και όχι μόνο αυτή) και μας προτείνουν τρόπους μείωσής της για βέλτιστα αποτελέσματα.

Ας ρίξουμε μια ματιά σε αυτά.

1. GTmetrix.

Στη διεύθυνση gtmetrix.com θα βρούμε το δημοφιλέστερο εργαλείο μέτρησης ταχύτητας. Ανοίγουμε, επικολλούμε στο πεδίο κειμένου τη διεύθυνση της σελίδας μας και κλικάρουμε στο Analyze. Σε λίγο χρόνο θα έχουμε στη διάθεσή μας τα αποτελέσματα που αφορούν το χρόνο απόκρισης της σελίδας που ζητήσαμε:

Ας γνωρίζουμε ότι διαφορετική υποσελίδα του ιστότοπού μας φορτώνει σε διαφορετικό χρόνο, και η αντίστοιχη μέτρηση αυτής δίνει διαφορετικά αποτελέσματα. Για παράδειγμα:

Το GTmatrix δίνει αναλυτικές πληροφορίες για το κάθε τμήμα που επηρεάζει τη ταχύτητά μας και προτείνει τρόπους για να τη βελτιώσουμε. Το κόστος για τη βελτίωση αυτή άλλες φορές είναι οικονομικό, άλλες φορές αφορά την εμφάνιση της σελίδας και άλλες κάποιες επιπλέον λειτουργίες της. Ανάλογα με το κόστος που θέλει να δαπανήσει ο ιδιοκτήτης της σελίδας για τη ταχύτητα, ο κατασκευαστής της καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στο κόστος και την απόδοση, καθώς και να αποφασίσει πότε πρέπει να δώσει βάρος στη βελτιστοποίηση της ταχύτητας και πότε στην εμφάνιση ή τις λειτουργίες.

Από τη πλευρά μας φυσικά, θα εξετάσουμε τις τεχνικές που βελτιστοποιούν τη ταχύτητα εντελώς δωρεάν. Και στη συνέχεια, θα αναφέρουμε πως με επιπλέον κόστος μπορούμε να επιτύχουμε ακόμη μεγαλύτερες ταχύτητες. Ας συνεχίσουμε όμως με τα επόμενα εργαλεία:

2. Pingdom

Για πιο εξειδικευμένες απαιτήσεις το pingdom προσφέρει αποτελέσματα βελτιστοποίησης ταχύτητας  και παρακολούθηση της ταχύτητας του ιστότοπού σας. Θεωρείται το καλύτερο εργαλείο σε αυτό το τομέα, αλλά όπως όλα τα καλά κοστίζουν: ανάλογα τις λειτουργίες που θα επιλέξετε, απαιτεί μηνιαίο τέλος που κυμαίνεται από 14,95 έως… 200 δολάρια (ναι, μηνιαίο είναι). Χωρίς περισσότερες λοιπόν λεπτομέρειες, περνάμε στο επόμενο – και σημαντικότερο – εργαλείο μέτρησης.

3. PageSpeed Insighs 

Στη διεύθυνση αυτή βρίσκεται το επίσημο εργαλείο μέτρησης ταχύτητας της google. Είναι δωρεάν, βοηθάει στη διάγνωση προβλημάτων που επιβραδύνουν την ιστοσελίδα και προτείνει λύσεις. Επιπλέον δίνει δύο διαφορετικές μετρήσεις ταχύτητας, μια για επιτραπέζιους ή laptop και ξεχωριστή για κινητές συσκευές.

Η βαθμολογία αυτού του εργαλείου δεν αφορά μόνο τη ταχύτητα της σελίδας. Δίνει μια συνολική βαθμολογία που περιλαμβάνει για παράδειγμα και τη κατανάλωση πόρων, κάτι που είναι σημαντικό όταν φορτώνουμε μια σελίδα από δεδομένα κινητής τηλεφωνίας. Μπορεί για παράδειγμα η σελίδα να φορτώνει σχετικά γρήγορα αλλά λόγω “βάρους” (όπως πολλές εικόνες αλλά κυρίως οπτικά εφέ) η σελίδα να καταναλώνει πολλά δεδομένα. Στη περίπτωση αυτή η βαθμολογία θα είναι χαμηλή.

Αν αναρωτιέστε αν αυτό το τελευταίο μας ενδιαφέρει, εφ΄ όσον η σελίδα μας φορτώνει γρήγορα, η απάντηση είναι και ναι και όχι. Το όχι αφορά την εμπειρία του χρήστη, αφού στο 95% και πλέον των περιπτώσεων δεν θα ανοίξει τη σελίδα από τα δικά του δεδομένα, άρα δεν θα επιβαρυνθεί οικονομικά. Το ναι, αφορά – και πάλι – το πως κατατάσσει τη σελίδα μας η google, καθώς και το quality score της για τη περίπτωση πληρωμένων διαφημίσεων.

Tip

Αν δεν θέλετε να κάνετε “εκπτώσεις” στην εμφάνιση της Αρχικής σας Σελίδας αλλά δεν διαθέτετε τους απαιτούμενους πόρους για τη βελτιστοποίηση της, φροντίστε οι σελίδες προορισμού των διαφημίσεών σας ή οι σελίδες των υπηρεσιών σας να είναι απαλλαγμένες από “βάρος” και να φορτώνουν γρηγορότερα της αρχικής!

Γενικά, προσέχουμε οι σελίδες των οποίων το SEO μας ενδιαφέρει να είναι το δυνατόν βελτιστοποιημένες. Ιδανικά προσπαθούμε όλες μας οι υποσελίδες να έχουν το μεγαλύτερο δυνατόν σκορ. Όπου αυτό δεν είναι δυνατόν, φροντίζουμε για την ισορροπία μεταξύ ταχύτητας και εμφάνισης.

Και πριν προχωρήσουμε στο “πως”, ας δούμε συγκεντρωτικά όλα τα “γιατί”.

Γιατί η βελτιστοποίηση της ταχύτητας είναι σημαντική για την εμπειρία του χρήστη;

Θυμηθείτε γιατί δημιουργήσατε (ή θέλετε να δημιουργήσετε) επαγγελματική ιστοσελίδα. Όσα εισαγωγικά “γιατί” κι αν παραθέσει κάποιος σε αυτό το ερώτημα, θα καταλήξει σε έναν κοινό παρανομαστή. Φτιάξατε ιστοσελίδα επειδή θέλετε να κερδίσετε (ή να συνεχίζετε να κερδίζετε) χρήματα. Επειδή ο μέχρι τώρα τρόπος που κερδίζατε χρήματα είναι ξεπερασμένος. Κι επειδή, θέλετε να συνεχίσετε να είστε μπροστά από τον ανταγωνισμό.

Για να κερδίσετε χρήματα θέλετε κίνηση στον ιστότοπο. Χρειάζεστε ο επισκέπτης να σας ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό και να σας επιλέξει. Να μείνει ευχαριστημένος από την εμπειρία που του προσφέρετε, και ασυνείδητα ή όχι να συσχετίσει την ευχάριστη αυτή εμπειρία με εσάς και την επιχείρησή σας.

Και να κάνει ένα ακόμη βήμα προς το να γίνει πελάτης σας.

Τι προσφέρει η ταχύτητα σε όλα αυτά. Θα μπορούσαμε να γράψουμε παραγράφους ολόκληρες για το καθένα από τα παρακάτω, θα αρκεστούμε όμως να τα αναφέρουμε επιγραμματικά. Μια ιστοσελίδα με υψηλή ταχύτητα φόρτωσης μπορεί να προσφέρει:

Ευχρηστία.

Ο επισκέπτης μπήκε σε εσάς γιατί θέλει να δει κάτι. Έχετε ίσως ένα τέλειο περιεχόμενο και μια εκπληκτική ροή πλοήγησης που τον οδηγεί στις πληροφορίες που χρειάζεται να μάθει από εσάς και για εσάς. Είναι απολύτως αναγκαίο να δει αυτές τις πληροφορίες, και όχι να αποχωρήσει από τη σελίδα επειδή η πρόσβαση προς αυτές καθυστερεί.

Παράλληλα με τη ταχύτητα της κάθε σελίδας του ιστότοπού σας, ελέγξτε και το ποσοστό εγκατάλειψής της. Αν αργή ταχύτητα και μεγάλο ποσοστό εγκατάλειψης συμβαδίζουν, τότε το περιεχόμενό σας είναι εντάξει. Η ταχύτητά σας όμως χρειάζεται άμεσα τη προσοχή σας.

SEO.

Το γνωρίζετε ίσως και από αλλού, το έχετε ήδη διαβάσει και εδώ. Η google χρησιμοποιεί τη και ταχύτητα για τη κατάταξη της σελίδας σας στις μηχανές αναζήτησης. Αν δεν φαίνεστε στις αναζητήσεις, δεν έχετε ανάλογη επισκεψιμότητα. Και για μια ακόμη φορά, υψηλή ταχύτητα φόρτωσης = περισσότεροι υποψήφιοι πελάτες.

Εμπειρία χρήστη.

Το παρακάτω απόσπασμα το αλίευσα από μια ιστοσελίδα, η οποία αναφέρει την εμπειρία ενός χρήστη κατά την αγορά ενός προϊόντος.

“…το έντυπο χρησιμοποιούσε μια διαδικασία πολλαπλών βημάτων, οπότε κάθε φορά που ολοκλήρωνα μια σελίδα, έπρεπε να κάνω κλικ σε ένα κουμπί για να μεταβώ στην επόμενη. Κάθε νέα σελίδα έπαιρνε τόσο πολύ χρόνο για να φορτώσει, που τελικά τα παράτησα”. I gave up entirely.

Και με αυτό, πάμε στο επόμενο:

Ποσοστά μετατροπής

Αν τα ποσοστά μετατροπών σας είναι χαμηλά, μη σκεφτείτε αμέσως την αλλαγή περιεχομένου. Ελέγξτε πρώτα τη ταχύτητα των σελίδων που προτρέπουν σε μετατροπή. Αν αυτή είναι χαμηλή, απαλλαγείτε από τις βαριές εικόνες, τα slider ή τα οπτικά εφέ από τις συγκεκριμένες σελίδες.

Μετρήστε πάλι τη ταχύτητα και αξιολογείστε εκ νέου μετά από ένα χρονικό διάστημα τις μετατροπές σας. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι το περιεχόμενό σας είναι τελικά ελκυστικό!

Στο επόμενο άρθρο θα δούμε αναλυτικά:

  • τους λόγους για τους οποίους ένα site αργεί να φορτώσει, και παράλληλα
  • πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε καθέναν από αυτούς. 

Μείνετε συντονισμένοι. Ή, εγγραφείτε στο newsletter μας. 

    Για να παίρνετε ειδοποιήσεις για τα νέα άρθρα μας στο ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο:

    Εγγραφείτε στο Newsletter μας




    Αφήστε ένα Σχόλιο

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *