Μηχανές Αναζήτησης

SEM - Η διαφήμιση στις Μηχανές Αναζήτησης της Google

Με τον όρο SEM (Search Engine Marketing) εννοούμε οποιαδήποτε ενέργεια γίνεται για τη προβολή μιας επιχείρησης στις μηχανές αναζήτησης. Πολύ συχνά, το SEM συγχέεται, και τελικά έχει ταυτιστεί, με τη πληρωμένη διαφήμιση για τη προβολή στις μηχανές αναζήτησης, το λεγόμενο PPC (Pay Per Click), τη προώθηση που κάνουμε στις μηχανές αναζήτησης κατά την οποία η επιχείρηση που διαφημίζεται χρεώνεται μόνο κάθε φορά που κάποιος χρήστης “κλικάρει” πάνω στη διαφήμισή της για να δει περισσότερες πληροφορίες.

Το κλικ του χρήστη θα τον οδηγήσει εκεί που επιλέγουμε εμείς, συνήθως στην αρχική σελίδα της ιστοσελίδας μας ή σε κάποιο τμήμα της που αφορά ένα συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία που επιλέξαμε να διαφημίσουμε.

Ας το δούμε πιο αναλυτικά.

Όταν ένας χρήστης πληκτρολογίσει κάτι σε κάποια από τις μηχανές αναζήτησης (στη μηχανή της google, για παράδειγμα), αμέσως θα εμφανιστούν τα αποτελέσματα της αναζήτησης που έκανε.

Στο κεντρικό κορμό της σελίδας (στη φώτο με μπλε γράμματα) θα εμφανιστούν τα λεγόμενα οργανικά αποτελέσματα: αυτά, είναι τα αποτελέσματα που βρήκε η google τα οποία έχει συσχετίσει με αυτό που ψάχνει ο χρήστης.

Αυτά τα αποτελέσματα εκτείνονται σε περισσότερες από μια σελίδες και εμφανίζονται χωρίς να έχει πληρώσει για την εμφάνισή τους κάποια εταιρία που πιθανόν να την αφορά: αν ο χρήστης πληκτρολογήσει “εστιατόρια στη Πάρνηθα”, στις θέσεις αυτές θα εμφανιστεί οτιδήποτε έχει καταχωρηθεί στο διαδίκτυο που έχει σχέση με αυτή την αναζήτηση, με τη σειρά την οποία κρίνει η ίδια η google ​και η οποία σειρά κατάταξης καθορίζεται από κάποιες παραμέτρους.

Αν κοιτάξουμε τώρα στο πάνω και δεξιά μέρος της σελίδας των αποτελεσμάτων, θα δούμε να ξεχωρίζουν κάποιες άλλες καταχωρήσεις οι οποίες, σύμφωνα με τη μηχανή αναζήτησης, συσχετίζονται με αυτό που αναζητεί ο χρήστης (με τα εστιατόρια στη Πάρνηθα, στο παράδειγμά μας). Αυτές είναι οι πληρωμένες διαφημίσεις των μηχανών αναζήτησης, για τις οποίες:

  • αν κάποιο εστιατόριο που βρίσκεται στη Πάρνηθα έχει αποφασίσει να πληρώσει χώρο για μια τέτοια διαφήμιση, η εταιρία που έχει αναλάβει τη διαφήμισή του θα φροντίσει να εμφανιστεί σε κάποια από αυτές τις πληρωμένες θέσεις.
  • όπως είπαμε και πριν, το εστιατόριο θα πληρώνει για τη διαφήμιση μόνο κάθε φορά που κάποιος χρήστης κάνει “κλικ” πάνω στην ίδια τη διαφήμιση, για να πάρει περισσότερες πληροφορίες για το εστιατόριο.
  • η θέση στη κατάταξη που θα εμφανιστεί το εστιατόριο σε σχέση με τις υπόλοιπες πληρωμένες διαφημίσεις, εξαρτάται τόσο από το ποσό που είναι διατεθειμένος να δώσει ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου, όσο και από κάποιες παραμέτρους που θα καθοριστούν από την εταιρία που θα αναλάβει την εμφάνιση της διαφήμισης – με απλά λόγια δηλαδή, από την ικανότητα του διαφημιστή που τον έχει αναλάβει.

SEO

Για το  SEO (​Search Engine Optimization) έχουμε ήδη πει κάποιες βασικές αρχές (δες εδώ). Με τον όρο αυτό εννοούμε

το σύνολο των ενεργειών που γίνονται ώστε μια επιχείρηση
να εμφανίζεται όσο πιο ψηλά γίνεται στη κατάταξη
των οργανικών αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης.

Το πως αποφασίζουν οι μηχανές αναζήτησης το ποια ιστοσελίδα θα εμφανίσουν πρώτη (ή στις πρώτες θέσεις) των οργανικών αποτελεσμάτων είναι γενικά άγνωστο. Αυτό που είναι όμως γνωστό είναι το από τι εξαρτάται για να γίνει η εμφάνιση αυτή. Σε γενικές γραμμές αυτό που οι μηχανές αναζήτησης διαβάζουν είναι:

  • οι παράμετροι που έχουν οριστεί από τον κατασκευαστή της ιστοσελίδας ανάλογα με τις επιθυμητές λέξεις – κλειδιά που εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιηθούν για την αναζήτηση.
  •  τα κείμενα που υπάρχουν στην ίδια την ιστοσελίδα, αναζητώντας συνάφεια τόσο με τη λέξη που έχει πληκτρολογήσει ο χρήστης, όσο και με τις λέξεις που έχει ορίσει ο κατασκευαστής της ιστοσελίδας. Αν αυτή η συνάφεια είναι “αρεστή” στις μηχανές αναζήτησης, η ιστοσελίδα σταδιακά ανεβαίνει θέσεις στη κατάταξη των οργανικών αποτελεσμάτων.
  • η επισκεψιμότητα και δημοφιλία που έχει η ιστοσελίδα. Μια σελίδα που συναντάται πιο συχνά στα κλικ που κάνουν συνολικά οι χρήστες, θεωρείται πιο “χρήσιμη” από τη google και πριμοδοτείται στη κατάταξη.
  • τα links που υπάρχουν σε άλλες σελίδες προς αυτή τη σελίδα, αλλά και στα links που βρίσκονται στην ίδια τη σελίδα προς άλλες υποσελίδες της σελίδας.

Η διαδικασία κατά την οποία η google “διαβάζει” και πριμοδοτεί μια σελίδα είναι αργή, επίμονη κι εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητα της εταιρίας που έχει κατασκευάσει την ιστοσελίδα κι έχει αναλάβει τη προώθησή της.

Μακροπρόθεσμα όμως τα οφέλη της διαδικασίας αυτής (του SEO) είναι πολλά για την επιχείρηση: όσο πιο ψηλά εμφανίζεται τελικά στη κατάταξη των οργανικών αποτελεσμάτων, τόσο λιγότερο θα είναι το ποσό που θα δαπανά για πληρωμένη διαφήμιση στις μηχανές αναζήτησης.

Μη ξεχνάμε πως το κάθε “κλικ” στα οργανικά αποτελέσματα, είναι για την επιχείρηση εντελώς δωρεάν!

Οι Μηχανές Αναζήτησης παγκοσμίως

Η Google παραμένει η κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης στην Ελλάδα ή στην Ευρώπη. Παρ΄ όλα αυτά, όταν οι δραστηριότητες μιας επιχείρησης επεκτείνονται σε χώρες όπως Αμερική, Ρωσία ή Κίνα, είναι απαραίτητο να μπορεί να εμφανιστεί στις δημοφιλείς μηχανές αναζήτησης των χωρών αυτών.

Μια παρουσία στις μηχανές της Yahoo ή η Bing καθίσταται επιτακτική αν η δραστηριοποίηση γίνεται στην Αμερική, η Yandex είναι όχι μόνο η δημοφιλέστερη αλλά και η πιο αποδοτική στη Ρωσία, ενώ για τη Κίνα στη μηχανή της Baidu, ή ίσως και τη Sogou (μηχανή αναζήτησης της εταιρίας Sohu) είναι αυτές στις οποίες θα πρέπει η επιχείρηση να δώσει ένα μεγάλο ποσοστό του προϋπολογισμού της.

Αν οι δραστηριότητές σας αφορούν κάποια από τις παραπάνω χώρες, επικοινωνήστε μαζί μας! Θα σχεδιάσουμε αποτελεσματικά τη παρουσία σας και τη διαφήμισή σας σε αυτές.