E-Shop

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop)

Ας ξεκινήσουμε λέγοντας ότι η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος (κατασκευή e-shop) είναι ανεξάρτητη από την ύπαρξη ή όχι φυσικού καταστήματος.

Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να ξεκινήσουμε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είτε σα μια επέκταση της δραστηριότητας του φυσικού μας καταστήματος, είτε ως μια νέα επιχείρηση η οποία δεν θα έχει φυσικό κατάστημα αλλά παρουσία στο διαδίκτυο.

Είναι εύκολη η δημιουργία ενός e-shop;

Η απάντηση έχει δύο μέρη. Πρώτα από οικονομικής άποψης, η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος είναι κατά πολύ φθηνότερη από αυτή ενός φυσικού καταστήματος. Και για να συνεχίσουμε τη σύγκριση,

ένα e-shop απευθύνεται σε  χιλιάδες επισκέπτες μηνιαίως – κατά πολύ περισσότερους από τους επισκέπτες ενός μέσου φυσικού καταστήματος. Ώστε από εκεί και πέρα, είναι πλέον στο χέρι του καταστήματος να μπορέσει να κάνει πελάτες όσο το δυνατόν περισσότερους από αυτούς. Παρ΄ όλα αυτά,

ας ξέρουμε ότι αυτό δεν σημαίνει ότι η κατασκευή e-shop γίνεται δωρεάν, ούτε καν φθηνά, με δαπάνη λίγων εκατοντάδων ευρώ. Όπως θα δούμε, όταν το κόστος κατασκευής είναι χαμηλό, σχεδόν πάντα το κόστος για να γίνει το κατάστημα λειτουργικό και αποδοτικό είναι υψηλό. 

Ηλεκτρονικό κ΄ φυσικό κατάστημα

Παραμένοντας στο παραπάνω ερώτημα, ας πούμε ότι ενώ, σε σχέση με ένα φυσικό κατάστημα, η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος είναι πολύ φθηνότερη, η προσπάθεια και ο σχεδιασμός που απαιτείται για τη δημιουργία του είναι ο ίδιος, αν όχι μεγαλύτερος.

Η απόφαση για τη κατασκευή ενός e-shop καλό θα είναι να έχει για τον ιδιοκτήτη της την ίδια βαρύτητα με αυτή που θα είχε το “άνοιγμα” ενός φυσικού καταστήματος.

Κατά τη γνώμη μας πριν το ξεκίνημα αυτής της νέας επιχείρησης θα πρέπει να γίνουν οι εξής σχεδιασμοί:

Πριν τη κατασκευή του ηλεκτρονικού καταστήματος...

Δημιουργία Στόχου

Να γνωρίζουμε τι θέλουμε να επιτύχουμε με τη κατασκευή ηλεκτρονικού καταστήματος. Να σχεδιάσουμε που θέλουμε να απευθυνθούμε, να εκτιμήσουμε σωστά τι ανάγκες υπάρχουν γι΄αυτό που διαθέτουμε, να μελετήσουμε πόσο λίγο ή πολύ αναζητούν καθημερινά το προϊόν μας, να εξασφαλίσουμε τους τρόπους με τους οποίους θα τους κάνουμε να απευθυνθούν σε εμάς.

Επίσης, να γνωρίσουμε τον ανταγωνισμό μας, να βρούμε ακριβώς τα σημεία όπου είμαστε ή μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι από αυτόν, και στο μέτρο του δυνατού, να εστιάσουμε στα είδη κοινού που μπορεί να προτιμήσουν εμάς έναντι του ανταγωνισμού.

Σχεδιασμός Προϋπολογισμού

Να σχεδιάσουμε και να προϋπολογίσουμε όλες τις δαπάνες που θα απαιτηθούν. Πρώτα για τη ολοκληρωμένη κατασκευή του καταστήματος μέχρι να γίνει πλήρως λειτουργικό (τη κατασκευή του, το πέρασμα σε αυτό των προϊόντων, τη πιθανή σύνδεσή του με κάποια τράπεζα).
Έπειτα για τη συντήρηση και διαχείρισή του (θα μπορούμε να ανεβάζουμε μόνοι μας νέα προϊόντα; να εξυπηρετούμε τους πελάτες, να ορίζουμε τις αποστολές;)
και το σημαντικότερο, τον προϋπολογισμό που απαιτείται για τη προώθησή του, το τρόπο που θα γίνει γνωστό στους υποψήφιους πελάτες μας και μελλοντικούς αγοραστές των προϊόντων μας.
Και τέλος, να προϋπολογίσουμε το εύλογο χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί το κατάστημα να γίνει γνωστό και να αρχίσουν να το επισκέπτονται οι χρήστες του διαδικτύου.

Κατασκευή Καταστήματος

Έρευνα αγοράς. Επιλογή της κατάλληλης για εμάς εταιρίας, αυτής που κρίνουμε ότι (α) έχει την απαραίτητη τεχνογνωσία να δημιουργήσει αυτό που έχουμε φανταστεί (β) θα έχουμε τη συνεργασία που μας ταιριάζει, (γ) θα μας προσφέρει την υποστήριξη που θα χρειαστούμε στα επόμενα βήματά μας.
Έχουμε ήδη ερευνήσει και μάθει τι χρειάζεται και πως πρέπει να είναι ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, έχουμε αξιολογήσει τις ανάγκες μας (τι απ΄ όλα όσα προσφέρονται μας χρειάζεται και τι όχι), οπότε είμαστε έτοιμοι για την ανάθεση και τη κατασκευή του e-shop μας.
Και πάντα μα πάντα, έχουμε στο μυαλό μας το επόμενο της δημιουργίας του βήμα: το πως θα το κάνουμε γνωστό στους χρήστες του διαδικτύου, και πως θα τους κάνουμε να μας επιλέξουν.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα ενός e-shop

Τα πλεονεκτήματα που υπάρχουν από την πώληση των προϊόντων μιας επιχείρησης online και η συνεχής αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων είναι τέτοια, που η προτροπή μας είναι: μήπως είναι καιρός να ξεκινήσετε τη δημιουργία ενός e-shop;

Ας δούμε πρώτα τα πλεονεκτήματα από τη πλευρά της επιχείρησης:

  • Είναι ανοικτά 24 ώρες την ημέρα, 365 ώρες το χρόνο, και μπορούν να πουλάνε κάθε ώρα, είτε είστε παρών είτε όχι.
  • Δεν έχει τοπικό περιορισμό. Δεν έχει σημασία που είναι η έδρα σας, αλλά μέχρι που μπορούν να σταλούν τα προϊόντα σας. Μπορείτε να πουλάτε σε ολόκληρη τη πόλη, ή σε ολόκληρη τη χώρα, ή σε ολόκληρο το κόσμο.
  • Έχει κατά πολύ μικρότερο κόστος δημιουργίας από αυτή ενός φυσικού καταστήματος.
  • Έχει σημαντικά μικρότερα λειτουργικά έξοδα από αυτά ενός φυσικού καταστήματος.
  • Είναι πολύ εύκολη η τροποποίηση του αποθέματος, η αλλαγή των τιμών, η τροποποίηση του ίδιου του εμπορεύματος. Γίνεται απλά με το ανέβασμα μιας φωτογραφίας, με το πάτημα ενός κουμπιού!
  • Έχοντας στη διάθεσή του τα κατάλληλα εργαλεία marketing, μπορεί να βρίσκεται συνεχώς σε επαφή με τους πελάτες του ή τους επισκέπτες του καταστήματός του. Να του υπενθυμίζει διαρκώς τη παρουσία του, να του δείχνει ξανά και ξανά το προϊόν για το οποίο ενδιαφέρθηκε, να του στέλνει ενημερωτικά μηνύματα με προσφορές.
  • Εν κατακλείδι, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που έχει διαφημιστεί, πουλάει.

Από τη πλευρά του πελάτη τώρα, τα πλεονεκτήματα είναι τα εξής: 

  • Κάνει τις αγορές από το σπίτι του. Όποτε θέλει, όποια ώρα θέλει, πληρώνοντας όπως θέλει και λαμβάνοντας το προϊόν στη πόρτα του σπιτιού του.
  • Έχει στη διάθεσή του την άνεση του προσωπικού του χώρου για να κάνει την έρευνά του: θα κοιτάξει σε όσο το δυνατόν περισσότερα καταστήματα, όσες λεπτομέρειες για το προϊόν θέλει, και θα αγοράσει όταν είναι έτοιμος και σίγουρος.
  • Δέχεται ενημέρωση στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο για τα προϊόντα που θέλει, ενώ απορρίπτει τις ενημερώσεις που δεν χρειάζεται. Αν δεν βιάζεται να αποκτήσει το προϊόν, περιμένει να ενημερωθεί για κάποια προσφορά του προϊόντος αυτού, οπότε θα προβεί και στην αγορά του
  • Αν νιώθει ότι δεν είναι σίγουρος από τις πληροφορίες που έχει δει στο διαδίκτυο, μπορεί πάντα να ενημερωθεί άμεσα τηλεφωνικά από το ίδιο το κατάστημα!

Αξίζει το ρίσκο της η κατασκευή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος;

Η γνώμη μας, αλλά και η προσωπική μας πείρα, μας λέει ότι η κατασκευή e-shop γενικά δεν είναι ρίσκο. Όπως έχουμε ξαναπεί, ρίσκο αποτελεί η λογική “πόσο θα μου κοστίσει; ας πάρω το φθηνό”, όπου κατά τη γνώμη μας η σκέψη ενός επιχειρηματία θα πρέπει να ακολουθεί το “πόσο θα μου αποφέρει; ας το κάνουμε, στη καλύτερη δυνατή τιμή”.

Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που έχει σχεδιαστεί σωστά, πουλάει. Για να συνοψίσουμε όσα έχουμε πει παραπάνω, ο σωστός σχεδιασμός του περιλαμβάνει

  • την έρευνα για το τι πρέπει να περιέχει και τι χρειάζεται για να λειτουργεί,
  • τη κατασκευή του, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έχουμε θέσει στον εαυτό μας και τον προϋπολογισμό που έχουμε σχεδιάσει, και
  • τη προώθησή του και προσέγγιση των πελατών που ήδη αναζητούν στο διαδίκτυο αυτό που πουλάμε.

Αν λοιπόν η κατασκευή ενός e-shop είναι στη σκέψη σας, μας μένει μόνο να κλείσουμε με μια φράση:

Ελάτε να συζητήσουμε.