Πρόκειται για μια ερώτηση που τίθεται συχνά αμέσως μετά τη κυκλοφορία μιας νέας ιστοσελίδας. Και τις περισσότερες φορές – και ορθώς – πριν καν τη κυκλοφορία της, αλλά από τη περίοδο του σχεδιασμού της. Πως να εμφανίσω την ιστοσελίδα μου στη πρώτη σελίδα της Google;
Εν έτει 2020 ο καθένας πια γνωρίζει ότι η ύπαρξη ενός site από μόνη της δεν προσφέρει τίποτε. Δεν αρκεί η δημιουργία ενός site. Πρέπει το site αυτό να το βρίσκουν οι υποψήφιοι πελάτες μας. Να εμφανίζεται όταν το αναζητούν.
Πρέπει η ιστοσελίδα να εμφανίζεται στη πρώτη σελίδα της google.
Στις πρώτες θέσεις της κατάταξης της Google εμφανίζονται συνήθως διαφημιστικές καταχωρήσεις. Οι επόμενες θέσεις, αυτές των λεγόμενων οργανικών αποτελεσμάτων, καταλαμβάνονται – συνήθως και πάλι – από παλαιότερες, καταξιωμένες ιστοσελίδες. Για τον ιδιοκτήτη της νέας ιστοσελίδας το ερώτημα “πως να εμφανίσω την ιστοσελίδα μου στη πρώτη σελίδα της Google” γυρίζει επιτακτικά και αναζητά απάντηση.
Αυτό που ίσως δεν γνωρίζει είναι πως το ερώτημα είναι εντελώς λανθασμένο.
Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά.
Τι θα δούμε στο άρθρο
Σε αυτή τη σειρά άρθρων θα προσπαθήσουμε να δούμε και να αναλύσουμε:
- Τι εμφανίζεται στη κατάταξη της Google και γιατί δεν κατατάσσονται “ιστοσελίδες”. Και κατ΄ επέκταση, γιατί δεν έχει νόημα να προσπαθήσουμε να “εμφανίσουμε μια ιστοσελίδα” στη πρώτη σελίδα της Google.
- Πως μπορούμε να δούμε αν εμφανίζεται τμήμα του ιστότοπού μας σε κάποια αναζήτηση της Google.
- Πως μπορούμε να ελέγξουμε αν η ιστοσελίδα μας έχει ευρετηριαστεί από τη Google. Άρα, αν εν δυνάμει μπορεί κάποτε να εμφανιστεί.
- Πόσος χρόνος απαιτείται για να εμφανιστούμε στις μηχανές αναζήτησης. Και τέλος, στο 2ο μέρος του άρθρου,
- Ποιες είναι οι βασικές ενέργειες που πρέπει να ακολουθήσουμε ώστε να συντομεύσουμε τον παραπάνω χρόνο.
Ξεκινάμε.
Πώς να εμφανίσω την ιστοσελίδα μου στη πρώτη σελίδα της Google;
Καλή ερώτηση, αλλά όπως είπαμε και πριν, είναι λανθασμένη.
Η Google δεν κατατάσσει ιστοσελίδες. Αυτό που κατατάσσει στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης είναι μεμονωμένες υποσελίδες, άρθρα ή προϊόντα μιας συγκεκριμένης ιστοσελίδας. Έτσι, αν επιθυμούμε να εμφανιζόμαστε στην αναζήτηση των χρηστών, θα πρέπει να αποφασίσουμε:
- ποια υποσελίδα ή άρθρο του ιστοτόπου μας θέλουμε να εμφανίσουμε. Και:
- Με ποια συγκεκριμένη φράση – κλειδί θέλουμε να εμφανιστεί η συγκεκριμένη υποσελίδα ή άρθρο.
Τα συνηθέστερα λάθη
Η προσθήκη λέξης ή φράσης κλειδιού στο τίτλο κάθε σελίδας ενός ιστοτόπου δεν είναι χρήσιμη. Οι κανόνες του SEO κατά τη δημιουργία μιας υποσελίδας ή ενός άρθρου πρέπει να ακολουθούνται, αλλά είναι απαραίτητο να εστιάζεται το “πού”. Συνολικότερα, αν ήθελα να γράψω περιεκτικά τα συνηθέστερα λάθη που εντοπίζω κατά καιρούς σε (όχι λίγες) ιστοσελίδες σε όσον αφορά το SEO τους, θα μπορούσα να καταλήξω στη παρακάτω λίστα:
1. Πλήρης απουσία SEO.
Το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι γραμμένο μόνο με βάση το τι θέλει ο ιδιοκτήτης να διαβάσει ο επισκέπτης, και όχι με το πώς θα εμφανιστεί στην αναζήτηση του επισκέπτη. Καμία υποσελίδα του site δεν είναι εστιασμένη σε καμία λέξη-κλειδί, οι δε κανόνες της αρθρογραφίας είναι εντελώς άγνωστες στον κατασκευαστή ή διαχειριστή του.
2. Απουσία meta-description.
Οι στοιχειώδεις κανόνες του SEO ακολουθούνται (εστίαση σε λέξη-κλειδί, εμφάνισή της στο τίτλο και στο περιεχόμενο κτλ), αλλά είτε δεν υπάρχει το λεγόμενο meta-description, είτε αυτό δεν περιέχει… τη λέξη κλειδί! Η σελίδα ή το άρθρο διαμοιράζονται στα social χωρίς κάποια περιγραφή να το συνοδεύει.
3. Απουσία περιγραφής κ΄ εναλλακτικού κειμένου στις εικόνες.
Περισσότερα για την αναγκαιότητα αυτή δείτε στο άρθρο “Πως ανεβάζω φωτογραφίες στο site μου“.
4. Εστίαση σε μια λέξη-κλειδί σε όλο τον ιστότοπο.
Περισσότερες (ή και όλες!) από μια υποσελίδες του ιστοτόπου έχουν σε τίτλο, περιεχόμενο και μετα-περιγραφής τη φράση-κλειδί με την οποία ο ιδιοκτήτης της ιστοσελίδας θέλει να εμφανίζεται στις αναζητήσεις. Ο κίνδυνος για διάβασμα διπλού περιεχομένου από τη Google είναι ορατός. Οι εσωτερικές σελίδες ανταγωνίζονται η μία την άλλη χωρίς να υπάρχει εστίαση σε μια από αυτές. Η Google τελικά δεν εμφανίζει καμία από αυτές.
Από τη πλευρά μας και σε ό,τι αφορά το κεντρικό θέμα αυτού του άρθρου, ας εστιάσουμε στο 4. Ας το κρατήσουμε ως το βασικό λάθος για το σχεδιασμό του SEO μιας ιστοσελίδας. Και πριν προχωρήσουμε, ας δούμε δύο ενδεικτικά παραδείγματα τόσο για το πώς εμφανίζεται το λάθος αυτό, όσο και για το πώς μπορούμε να το αποφύγουμε.
Υπηρεσίες
Η σελίδα των υπηρεσιών είναι σημαντική για μια ιστοσελίδα. Στη σελίδα αυτή ο επισκέπτης θα εστιάσει για να δει αν βρίσκεται στο σωστό μέρος: για το αν η επιχείρηση προσφέρει ή όχι αυτό που αναζητά.
Πολύ συχνά στη σελίδα των υπηρεσιών γράφουμε το σύνολο των υπηρεσιών που προσφέρουμε ως επιχείρηση. Κάτι τέτοιο είναι γενικά λανθασμένο. Από πλευράς SEO είναι εξαιρετικά δύσκολο να εστιάσουμε σε όλες τις φράσεις-κλειδιά που αφορούν τη καθεμία από τις υπηρεσίες που προσφέρουμε. Η σημαντικότερη από τις σελίδες μας, δεν θα εμφανιστεί ποτέ στις αναζητήσεις.
Τι είναι απαραίτητο να κάνουμε; Να έχουμε μια σελίδα που
(α) να αναφέρει περιληπτικά το σύνολο των υπηρεσιών που προσφέρουμε. Και
(β) να παραπέμπει με ένα button ίσως για κάθε μια από αυτές, σε μια νέα υποσελίδα, στην οποία θα αναπτύσσεται λεπτομερώς η υπηρεσία αυτή.
Ο χρήστης που ενδιαφέρεται θα λάβει με αυτό το τρόπο εστιασμένες πληροφορίες για το αντικείμενο που τον ενδιαφέρει. Και ο κατασκευαστής της ιστοσελίδας (ή ο σχεδιαστής του SEO της) θα εστιάσει στη σελίδα αυτή στη φράση-κλειδί που αφορά την υπηρεσία αυτή, και μόνο.
Portfolio
Έχουμε (για παράδειγμα) κατασκευαστική εταιρία και θέλουμε να παρουσιάσουμε τα έργα μας; Πολύ ορθά πράττουμε. Φτιάχνουμε λοιπόν – πολύ σωστά – μια σελίδα Portfolio. Αναπτύσσουμε εκεί – και πάρα πολύ σωστά – αναλυτικά τα έργα μας. Και σε καθένα από αυτά φροντίζουμε σε όλα τα σημεία κλειδιά του περιεχομένου (τίτλο, περιγραφή εικόνας, μετα-περιγραφή κτλ) να έχουμε το τίτλο της επιχείρησής μας και την ιδιότητά της (κατασκευαστική εταιρία).
Αυτό, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σωστό.
Για μια ακόμη φορά το brand ή η ιδιότητα της εταιρίας εμφανίζεται σε μεγάλο τμήμα του ιστότοπου χωρίς κάποια συγκεκριμένη βελτιστοποίηση. Προφανώς και θα εμφανίζονται και τα δύο στο μεγαλύτερο τμήμα του ιστοτόπου, είναι αναγκαίο όμως να ξεκαθαρίσουμε δύο πράγματα.
1ον, πως το καθένα από τα έργα της εταιρίας πρέπει να βελτιστοποιηθεί, σε όσον αφορά το SEO, ως αυτό που είναι, δηλ. ως το συγκεκριμένο έργο. Και
2ον, τόσο η επωνυμία όσο και το είδος της επιχείρησης, πρέπει να βρουν τη δική τους σελίδα που θα τις εμφανίζει στις μηχανές αναζήτησης. Θα είναι η Αρχική Σελίδα αυτή που θα βελτιστοποιηθεί με τη φράση “Κατασκευαστική Εταιρία” και η σελίδα “Ποιοι Είμαστε” (ή “Η Εταιρία”) αυτή που θα εμφανίζεται στην αναζήτηση της επωνυμίας της επιχείρησης; Θα είναι ανάποδα, θα γραφεί ίσως ένα άρθρο που θα παίξει αυτό το ρόλο; Ο ιδιοκτήτης, μαζί με το σχεδιαστή της στρατηγικής του SEO, θα αποφασίσουν γι΄ αυτό.
“Η δική μου ιστοσελίδα εμφανίζεται στη 1η σελίδα της Google!”
Έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν (πχ. δείτε το άρθρο που αφορούσε τα cookies μιας ιστοσελίδας) ότι η φράση που εμφανίζεται στο παραπάνω τίτλο ακούγεται συχνότερα από ό,τι της αξίζει. Πολλοί ιδιοκτήτες ιστοσελίδων σε διάφορες αναζητήσεις που κάνουν, βλέπουν στα αποτελέσματα να εμφανίζεται η ιστοσελίδα τους.
Κάποιες φορές αυτό ισχύει γιατί η σελίδα που εμφανίζεται έχει βελτιστοποιηθεί σωστά για τη συγκεκριμένη αναζήτηση, και πράγματι εμφανίζεται. Τις περισσότερες φορές όμως, το συγκεκριμένο αποτέλεσμα εμφανίζεται μόνο σε περιορισμένο αριθμό χρηστών.
Ας θυμηθούμε το εξής. Κατά την αναζήτησή μας στη Google, τα αποτελέσματα που μας έρχονται είναι αυτά που η ίδια η Google κρίνει ότι αποτελούν σημαντικό περιεχόμενο για εμάς. Στο κάθε χρήστη για τις περισσότερες αναζητήσεις εμφανίζεται διαφορετικό περιεχόμενο. Ανάλογα με το σύνολο
- των αναζητήσεών μας
- των ενδιαφερόντων μας, όπως έχουν καταγραφεί από τη Google μέσω των σελίδων που επισκεπτόμαστε,
η Google αξιολογεί και μας εμφανίζει το περιεχόμενο που ταιριάζει περισσότερο σε αυτό που πράγματι θέλουμε να δούμε. Με λιγότερα λόγια,
βλέπουμε την ιστοσελίδα μας στη πρώτη σελίδα της Google επειδή ο browser μας έχει αποθηκεύσει cookies από την ιστοσελίδα μας.
Πως μπορώ να δω τι βλέπει ο “μέσος” χρήστης για μια συγκεκριμένη αναζήτηση;
Η λέξη “μέσος” έχει μπει σε εισαγωγικά, γιατί απλά δεν υπάρχει “μέσος χρήστης”.
Στον κάθε χρήστη εμφανίζεται κάτι διαφορετικό σε συγκεκριμένη αναζήτηση, παρ΄ όλα αυτά κάποιες ιστοσελίδες έχουν καταγραφεί ως χρήσιμες από τη Google ώστε να εμφανίζονται πιθανότατα σε όλους τους χρήστες. Για να δούμε αν βρισκόμαστε στη λίστα αυτή θα χρειαστούμε κάποια εξειδικευμένα εργαλεία.
Αν διαθέτουμε λογαριασμό Google Ads, συνδεόμαστε με αυτόν και αναζητούμε τη “Προεπισκόπιση και Διάγνωση Διαφημίσεων”. Στη σελίδα αυτή βλέπουμε αν μια συγκεκριμένη διαφήμισή μας εμφανίζεται τη στιγμή που την αναζητούμε ή όχι, μπορούμε όμως να χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο για οποιαδήποτε αναζήτηση.
Πληκτρολογήστε εκεί (ή ζητήστε από το διαφημιστή σας να πληκτρολογήσει) τη φράση κλειδί που σας ενδιαφέρει. Και δείτε τι εμφανίζεται στη λίστα των αποτελεσμάτων στον μέσο χρήστη.
Αν τελικά δεν βρίσκεστε εκεί, η ιστοσελίδα σας χρειάζεται δουλειά.
Γνωρίζει η Google την ιστοσελίδα μου;
Ο επαγγελματίας που ανέλαβε τη κατασκευή της ιστοσελίδας σας αμέσως μετά τη σύνδεσή της με το domain name της έκανε δύο πράγματα. Το πρώτο είναι η σύνδεσή της με τα Google Analytics. Και ταυτόχρονα με αυτό να προσθέσει στη σελίδα σας το λεγόμενο Global Site Tag της Goolge. Εκτός των άλλων, η ετικέτα αυτή είναι υπεύθυνη για τη δήλωση της ιστοσελίδα σας στη Google.
Το δεύτερο που έχει κάνει είναι η λεγόμενη χαρτογράφηση: η δήλωση – με τη προσθήκη των site maps – ότι περιέχει δυναμικό περιεχόμενο το οποίο ενημερώνεται. Με το τρόπο αυτό και ανά τακτά χρονικά διαστήματα, η Google θα “διαβάζει” την ιστοσελίδα σας ώστε να ενημερώνεται για την ύπαρξη νέου περιεχομένου.
Αν η Google διαβάζει το περιεχόμενό σας θα μπορεί να το αξιολογεί. Και δυνητικά στο μέλλον, να το εμφανίζει στις μηχανές αναζήτησης.
Είναι απλό να διαπιστώσετε αν ολόκληρο το περιεχόμενο της σελίδας σας είναι ορατό από τη Google. Ανοίξτε μια καρτέλα αναζήτησης. Αν η ιστοσελίδα σας έχει domain name το “selida.gr”, πληκτρολογήστε στην αναζήτηση τη φράση site:selida.gr.
Αν η ιστοσελίδα σας έχει ευρετηριαστεί, θα εμφανιστεί το σύνολο των υποσελίδων σας (άρθρων, κατηγοριών, portfolio κτλ) στα αποτελέσματα της αναζήτησης.
Πόσο χρόνο χρειάζεται η Google για να “δει” ένα νέο περιεχόμενο;
Εδώ πρέπει να κατανοήσουμε πως κανείς δεν έχει ιδέα. Δεν πρόκειται για ένα ακόμη από τα περίφημα κρυμμένα μυστικά της Google. Αλλά η ευρετηρίαση μιας ιστοσελίδας βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια της Google. Όλοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι αυτό παίρνει από 2 ημέρες έως 4 εβδομάδες, και από προσωπική εμπειρία θα πω πως στις περισσότερες περιπτώσεις κάτι τέτοιο απαιτεί το πολύ 4-6 ημέρες.
Να επισημάνω ακόμη το εξής. Απ΄ ό,τι φαίνεται, μια ιστοσελίδα κατά τα κριτήρια της Google περιέχει χρήσιμο περιεχόμενο, εμφανίζει πολύ πιο γρήγορα στα αποτελέσματα της αναζήτησης ένα νέο περιεχόμενο, από το αν το ίδιο περιεχόμενο βρεθεί σε μια νέα σχετικά ιστοσελίδα. Αν η ιστοσελίδα μας βρίσκεται στα πρώτα της βήματα, χρειάζεται υπομονή.
Στα επόμενα άρθρα της σειράς:
Αφού έχουμε ξεδιαλύνει το τι μπορούμε να κατατάξουμε στην αναζήτηση της Google, ήρθε η ώρα να δούμε (α) το πόσο και (β) το πώς. Διαβάστε:
Πόσο χρόνο χρειάζεται μια ιστοσελίδα για να εμφανιστεί στη πρώτη σελίδα της Google.
Στρατηγική SEO: tips για την υψηλότερη ευρετηρίαση του περιεχομένου μας στις μηχανές αναζήτησης!