Τάσεις στο web design που ίσως δεν πρέπει να ενσωματώσετε στην ιστοσελίδα σας
Τα πάντα κινούνται σε κύκλους. Οι τάσεις έρχονται και παρέρχονται σε κάθε δημιουργικό τομέα και η κατασκευή ιστοσελίδας δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από αυτό. Οι τάσεις στο web design ωστόσο έχουν μια ιδιαιτερότητα. Όπως και η κάθε μόδα, ξεκινάνε από τη σχεδιαστική ιδέα κάποιου που με το καιρό ακολουθείται από τους υπόλοιπους. Σε αντίθεση με όμως με τις υπόλοιπες μόδες, οι τάσεις στο web design δεν ξεπερνιούνται όταν βρεθεί κάτι νέο να τις αντικαταστήσει.
Αυτό που τις κάνει παρωχημένες είναι η ανταπόκριση των χρηστών σε αυτές. Και για να είμαι πιο ακριβής, το αν κάτι θα επιβιώσει ή όχι το δείχνουν οι μετρήσεις. Η επισκεψιμότητα σε ένα site, ο χρόνος παραμονής στην ιστοσελίδα, οι πωλήσεις ή οι διάφορων μορφών αλληλεπιδράσεις. Αν τα αποτελέσματα των μετρήσεων δείχνουν ανησυχητικά, έρχεται ο καιρός να εξετάζουμε το ενδεχόμενο μιας ριζικής ανανέωσης στο site μας.
Κάποιες από τις τάσεις στο web desig που θα δούμε σε αυτή τη σειρά άρθρων είναι παγιωμένες εδώ και χρόνια, οι αριθμοί όμως λένε ότι ίσως είναι καιρός να εγκαταλειφθούν. Κάποιες άλλες είναι νέες μόδες, για τις οποίες πολλοί γνωστοί designers εκφράζουν σοβαρές και τεκμηριωμένες απόψεις ότι δεν θα δώσουν καλές μετρήσεις. Σε κάθε περίπτωση οι τάσεις αυτές εμφανίζουν τόσο επικριτές όσο και υποστηριχτές. Ποιες από αυτές τελικά θα μείνουν; Θα το δείξει το μέλλον.
Εμείς, απλά θα τις παρουσιάσουμε. Εσείς από τη πλευρά σας, θα σκεφτείτε αν τελικά θα θελήσετε να τις ενσωματώσετε στο δικό σας website.
1. Hamburger menus
Μπορείς να προσάψεις πολλά στους προγραμματιστές, όσον αφορά όμως την ονοματολογία που δημιουργούν, είναι απίθανοι τύποι.
Τι είναι το hamburger menu;
Το hamburger menu είναι το εικονίδιο με τις τρεις οριζόντιες γραμμές που συναντάμε κυρίως σε κινητές συσκευές. Σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε το 1981(!) για τις ανάγκες των προγραμμάτων μιας εταιρίας. Έκτοτε ξεχάστηκε, και ανασύρθηκε πάλι τη δεκαετία του 2010 για να ικανοποιήσει την ανάγκη συγχώνευσης πολλών πληροφοριών σε μια μικρή οθόνη, οπότε κι άρχισε να εμφανίζεται πάλι παντού. Και προπάντων, στις ιστοσελίδες.
Όπως και το πραγματικό hamburger (με τις δύο φέτες επάνω και κάτω και το περιεχόμενο στη μέση), έτσι και το hamburger menu έχει παρόμοια χρήση. Δίνει κάτι ολοκληρωμένο δεσμεύοντας λίγο (οπτικά) χώρο. Πατώντας το, ανοίγει ένα πλευρικό ή ένα κατακόρυφο μενού που (συνήθως) περιέχει τους τίτλους των υποσελίδων του website.
Mobile first
Με την εξάπλωση των έξυπνων κινητών συσκευών ήρθε η ανάγκη ενσωμάτωσης πολλών πληροφοριών σε μικρό χώρο. Παρ΄ όλα αυτά, είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι πολλοί designers χρησιμοποιούν το hamburger menu όχι μόνο στην έκδοση για κινητά, αλλά και στην εμφάνιση των ιστοσελίδων σε μεγάλες οθόνες, σε αυτές του υπολογιστή ή του laptop. Δείτε ένα παράδειγμα εδώ ή εδώ κάποια τέτοια παραδείγματα. Ο λόγος που το κάνουν αυτό;
Η πλοήγηση στο internet γίνεται όλο και συχνότερα μέσω κινητών συσκευών. Κατά μέσο όρο, τη νέα σας ιστοσελίδα θα τη δουν για πρώτη φορά από κινητό το 60% περίπου των χρηστών. Η νέα σχεδιαστική τάση στις ιστοσελίδες είναι η λεγόμενη mobile first: ο σχεδιασμός γίνεται κυρίως για το κινητό, και μετά ακολουθεί η σχεδίαση για μεγάλη οθόνη. Όσο μεγαλώνει η τάση των χρηστών να πλοηγούνται από τα κινητά, τόσο περνάει σε 2η μοίρα ο σχεδιασμός για οθόνη υπολογιστή. Δεν ακούγεται πρωτοποριακό;
Τα νούμερα, παρ΄ όλα αυτά, το διαψεύδουν.
Τα μειονεκτήματα
Υπάρχει κάτι πολύ αμφισβητήσιμο στο παραπάνω συλλογισμό. Ναι, οι χρήστες πλοηγούνται στο διαδίκτυο μέσω κινητού. Στο μέλλον, το σχεδόν 60% που αναφέρθηκε παραπάνω μπορεί να μεγαλώσει, πλησιάζοντας υποθετικά και το 80 ή το 90%. Αυτό όμως, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι πρέπει να υποτιμηθεί το υπόλοιπο ποσοστό χρηστών που πλοηγούνται κυρίως από υπολογιστές.
Να το πω αλλιώς, δεν υπάρχει 1ο και 2ο στο web design. Ο σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας για κάθε τύπο συσκευής πρέπει να γίνεται ξεχωριστά με καμία λειτουργία να γίνεται εις βάρος κάποιας άλλης. Αν υπάρχουν κάποια πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου τύπου μενού για τις μικρές οθόνες, υπάρχουν άλλα τόσα μειονεκτήματα που κάνουν την ύπαρξή του αμφιλεγόμενη – μέχρι και προβληματική. Για παράδειγμα;
Το menu είναι σημαντικό
Το menu σε μια ιστοσελίδα είναι… το menu. Είναι ο πίνακας περιεχομένων της, το σημείο που ο χρήστης βλέπει με τη πρώτη ματιά τι θα συναντήσει στην ιστοσελίδα. Τι θα δει, που θα “πατήσει” για να δει αυτό που μπήκε να δει. Δεν πρέπει να το κρύβουμε από το χρήστη, δεν ενδεικνύεται να τον αναγκάζουμε σε επιπλέον κλικ για να το δει.
Οτιδήποτε έχουμε ενσωματώσει στις υποσελίδες του website μας, το έχουμε βάλει επειδή κρίνουμε ότι είναι σημαντικό. Αυτό που θέλουμε, είναι να το παρουσιάσουμε στο χρήστη αμέσως μόλις μπαίνει στη σελίδα μας. Με ένα hamburger menu, αυτόματα εμφανίζουμε το περιεχόμενο του site μας ως λιγότερο σημαντικό. Όταν ο χρήστης δεν βλέπει το μενού πλοήγησης, είναι λιγότερο πιθανό να αλληλεπιδράσει μαζί του.
Οι αριθμοί λένε “μη!”
Μια μελέτη του Nielsen Norman Group (αλλά και άλλες μελέτες) έδειξε πως όταν χρησιμοποιείται ένα hamburger menu, η πλοήγηση πέφτει σχεδόν στο μισό. Επίσης, ο χρόνος που απαιτείται από το χρήστη για να αλληλεπιδράσει τελικά με τις σελίδες του site μεγαλώνει, και μαζί του αυξάνεται και η δυσκολία πλοήγησης.
Μεγάλοι παίχτες της αγοράς, όπως το youtube, αναγνώρισαν τις επιπτώσεις που είχε το hamburger menu στους αριθμούς αφοσίωσης τους και το έχουν πλέον εγκαταλείψει.
Δεν είναι αποτελεσματικό
Οποιοσδήποτε σχεδιαστής ιστοσελίδας γνωρίζει πως η όποια αλληλεπίδραση του χρήστη με την ιστοσελίδα πρέπει να γίνεται με τον ελάχιστο αριθμό βημάτων. Φανταστείτε ότι ο χρήστης θέλει να κάνει μια κράτηση, μια εγγραφή ή μια αγορά μέσω του site σας. Θα θέλατε να ρολάρει τη σελίδα για να βρει το button που θα τον οδηγήσει στην αντίστοιχη σελίδα; Να βρίσκεται μήπως η σελίδα κρυμμένη πίσω από το σηματάκι με τις τρεις γραμμούλες; ή ίσως να είναι το πρώτο που εμφανίζεται μπροστά του όταν ανοίγει τη σελίδα σας;
Εν κατακλείδι: το humburger menu ίσως είναι μια από τις τάσεις στο web design που θα ήταν καλό να την αποφύγετε.
Στο επόμενο άρθρο:
Θα συνεχίσουμε με μια ακόμη τάση στο web design που ζητούν (ακόμη) όλοι να υπάρχει στο site τους. Slider. Είναι σίγουρα όμορφο. Είναι όμως και χρήσιμο;
Διαβάστε περισσότερα στο επόμενο άρθρο για το slider ιστοσελίδας!
Αν βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο μας…
- Κάντε ένα like όπου το βρείτε. Το θέλουμε, μας βοηθάει!
- Θέλετε να τα διαβάζετε μόλις δημοσιεύονται; εγγραφείτε στις ειδοποιήσεις!
- Μήπως θέλετε να τα λαμβάνετε στο ταχυδρομείο σας; Εγγραφείτε στο Newletter μας!