Είμαστε στην ουσία στο 3ο μέρος της σειράς άρθρων που αφορούν την αρθρογραφία σε ένα επαγγελματικό blog. Ξεκινήσαμε με το “Μα τι να γράψω σε αυτό το blog” βλέποντας πως δημιουργούμε αναρτήσεις που αφορούν το αναγνωστικό κοινό. Ρίξαμε μια ματιά στο emotional marketing στο blog και μιλήσαμε για άρθρα που προκαλούν συναίσθημα. Σε αυτό το άρθρο μιλάμε για το SEO στο blog και για το πως δημιουργούμε άρθρα με SEO.
Γιατί να κάνουμε SEO στο Blog
Η απάντηση στο γιατί να κάνουμε SEO στο blog και γενικά στην αρθρογραφία μας είναι εύκολη. Έχουμε γράψει ένα ωραίο, υπέροχο, πανέμορφο άρθρο. Έχουμε μαζέψει πληροφορίες και ίσως έχουμε κάνει μια σκληρή έρευνα για να ενημερώσουμε το αναγνωστικό μας κοινό. Δημιουργήσαμε κάτι που ενδιαφέρει, δίνοντας τις δικές μας πινελιές επιτρέποντας στον επισκέπτη να γνωρίσει εμάς και την επιχείρησή μας. Και το άρθρο αυτό, δεν εμφανίζεται ποτέ στις μηχανές αναζήτησης.
Δεν είναι κάτι που το θέλουμε. Τα robots της google αναζητούν, διαβάζουν και κατατάσσουν το περιεχόμενο της κάθε ιστοσελίδας με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο. Θέλουμε να κατατασσόμαστε το δυνατόν υψηλότερα στις αναζητήσεις, το άρθρο μας λοιπόν πρέπει να γραφεί με κατάλληλο τρόπο ώστε χαρακτηριστεί “χρήσιμο” από τη google.
Οι ειδικοί του SEO ελέγχουν διαρκώς και δημοσιεύουν κατά καιρούς τρόπους βελτιστοποίησης της τυπογραφίας ενός άρθρου. Οι συνεχώς μεταβαλλόμενοι κανόνες εστιάζουν σε δύο μέρη. Την καλούμενη αναγνωσιμότητα του άρθρου και και το ίδιο το SEO.
Ας τα δούμε με τη σειρά.
Αναγνωσιμότητα άρθρου
Η σκέψη πίσω από αυτούς τους κανόνες είναι ότι δεν αρκεί να υπάρχει κάπου το άρθρο, αλλά ούτε και να το βρίσκουν. Το άρθρο πρέπει να είναι γραμμένο με τρόπο που να μπορεί να διαβαστεί. Εδώ, δεν μας αφορά το πως θα θέλαμε να είναι ένα κείμενο ή το τι θα έπρεπε να διαβάζουν οι αναγνώστες, αλλά το τι τελικά διαβάζουν. Με βάση το τι έχει καταγραφεί λοιπόν, ένα άρθρο για να έχει καλή αναγνωσιμότητα, άρα και ισχυρότερο SEO, θα πρέπει να είναι προσεγμένο στα παρακάτω σημεία.
Χωρισμός σε ενότητες
Χρησιμοποιείστε τίτλους. Χωρίζετε το κείμενό σας σε ενότητες. Ξεκινάμε τη κάθε ενότητα με ένα τίτλο, συνεχίζουμε με μικρές και “καθαρές” παραγράφους, φροντίζοντας η κάθε ενότητα να μην υπερβεί τον αριθμό των 300 λέξεων.
Η συμβουλή για καλύτερη αναγνωσιμότητα είναι να βάζουμε το θέμα της κάθε ενότητας στο τίτλο της. Να ξεκινάμε με τη πιο σημαντική πρόταση και στις επόμενες παραγράφους να την αναλύουμε. Ο αναγνώστης, θα γνωρίζει από τη πρώτη ανάγνωση τι πρόκειται να διαβάσει παρακάτω!
Μικρές παράγραφοι, σύντομες προτάσεις
Ο μακροπερίοδος λόγος μειονεκτεί. Οι χρήστες του ίντερνετ λαμβάνουν πληροφορίες από παντού, πρέπει με συντομία και σαφήνεια να τους δίνουμε τις πληροφορίες που θέλουν, κρατώντας ταυτόχρονα το ενδιαφέρον τους. Μια παράγραφος με 6 ή περισσότερες προτάσεις θεωρείται μεγάλη. Ενώ σε όσον αφορά το μήκος τους, η google προτείνει λιγότερο από το 25% των προτάσεων του κειμένου να υπερβαίνει τις 20 λέξεις.
Να θυμίσω εδώ πάλι πως αναφερόμαστε για τα άρθρα που θέλουμε να διαβαστούν από το ευρύ κοινό, αυτά που θα τα αναζητήσουν οι πολλοί χρήστες. Ένα μπλοκ, ανάλογα με το κοινό που απευθύνεται, μπορεί άνετα να περιέχει κάποια άρθρα που να ακολουθούν με μεγαλύτερη χαλαρότητα αυτούς τους κανόνες. Το άρθρο θα διαβαστεί από το σταθερό κοινό του blog, θα δώσει με μεγαλύτερη σαφήνεια το προσωπικό στίγμα της επιχείρησης. Και τα υπόλοιπα, θα ανιχνεύονται και θα διαβάζονται από τους περισσότερους.
Μικρές, σαφείς, “καθαρές” προτάσεις και παράγραφοι, και το άρθρο θα διαβαστεί εύκολα!
Απλές, μικρές λέξεις
Σε όσον αφορά τη βαθμολόγηση της αναγνωσιμότητας από τη google, μια λέξη με 4 ή περισσότερες συλλαβές θεωρείται μεγάλη. Στην αγγλική γλώσσα, ένα κείμενο με πολλές τέτοιες λέξεις θεωρείται δυσανάγνωστο και κατατάσσεται χαμηλά στη ποιότητα περιεχομένου από τη google.
Χωρίς να είναι κανείς σίγουρος, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει στην ελληνική γλώσσα. Η google φαίνεται να έχει λάβει υπ΄ όψιν της τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής γλώσσας και να μη χρησιμοποιεί αυτό το κανόνα. Παρ΄ όλα αυτά, η επιθυμία μας παραμένει το άρθρο να είναι “ευκολοχώνευτο” κι ευανάγνωστο από τους επισκέπτες του. Φροντίζουμε λοιπόν να κρατήσουμε το κανόνα αυτό χωρίς να φορτώνουμε το άρθρο με δυσνόητες και “βαριές” λέξεις.
Ποικιλία λέξεων, χρήση συνωνύμων
Αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε συχνά τις ίδιες λέξεις. Η ποιότητα ενός κειμένου βαθμολογείται από τη google τόσο από τη ποικιλία του, όσο και από το τρόπο που ενώνουμε τις προτάσεις μεταξύ τους. Το “άρα” μπορεί να αντικατασταθεί από τις “επομένως”, “συνεπώς”, “ως εκ τούτου” κτλ, το “επειδή” με τις φράσεις “η αιτία είναι”, “λόγω του ότι” κτλ.
Σε διαδοχικές προτάσεις που ξεκινούν από την ίδια λέξη έχουμε σφάλμα. Η διαδοχική χρήση ενεργητικής και παθητικής φωνής δίνει bonus (!) στο κείμενο. Κι επίσης, θετική βαθμολόγηση παίρνει και η λεγόμενη “ποικιλία προτάσεων” (Consecutive sentences).
Η google εξελίσσει διαρκώς την αναγνωσιμότητα κειμένου στην ελληνική γλώσσα. Αυτό που δεν έχει ακόμη καταφέρει, είναι να μπορεί να αναγνωρίσει στα ελληνικά τις λεγόμενες “συνδετικές λέξεις” (ή λέξεις μετάβασης. Αγγλικά: Transition words). Πρόκειται για τις λέξεις ή φράσεις που συνδέουν τις προτάσεις μεταξύ τους και κάνουν ομαλότερη την ανάγνωση. Για παράδειγμα, “Σύμφωνα με αυτό”, “Ως εκ τούτου”, “Απεναντίας” κτλ. Η παρουσία τους είναι απαραίτητη, τα εργαλεία όμως που τις διαβάζουν δεν έχουν εξελιχθεί ακόμη στα ελληνικά, έτσι στο σημείο αυτό η αναγνωσιμότητά μας θα βγάζει θέλοντας και μη, σφάλμα.
Πως έχει βαθμολογήσει το yoast seo την αναγνωσιμότητα του άρθρου που διαβάζετε
Πως δημιουργούμε άρθρα με SEO
Η αναγνωσιμότητα ενός άρθρου είναι τμήμα αυτού που η google χαρακτηρίζει ως ποιοτικό περιεχόμενο σε ένα ιστολόγιο. Με τη σειρά της, η ύπαρξη ποιοτικού περιεχομένου είναι ένας από τους παράγοντες για τον χαρακτηρισμό μιας ιστοσελίδας ως “χρήσιμης” από τη google, και άρα ως κάποια που θα καταταχτεί υψηλότερα στις μηχανές αναζήτησης. Σε αυτή την ενότητα, θα δούμε μερικούς βασικούς ακόμη παράγοντες που βελτιστοποιούν ένα άρθρο σε αυτές. Ή, όπως λέει και ο τίτλος, πως δημιουργούμε άρθρα με SEO
Η δουλειά μας ξεκινάει πριν από τη συγγραφή του άρθρου. Το seo στο blog μόλις έχει ξεκινήσει.
Εύρεση της φράσης – κλειδί
Έχουμε το θέμα του άρθρου μας. Ξέρουμε τι θα γράψουμε και γνωρίζουμε επίσης ότι το θέμα μας απασχολεί συχνά τους χρήστες του διαδικτύου και πιθανούς πελάτες μας. Πριν ξεκινήσουμε να γράφουμε, πρέπει να σιγουρευτούμε για τον τρόπο που αναζητούν οι χρήστες το θέμα αυτό.
Με λίγα λόγια, πρέπει να βρούμε τη φράση – κλειδί η οποία θα εμφανίζει το άρθρο μας.
Αν έχετε διαβάσει τα προηγούμενα άρθρα της σειράς θα θυμάστε ότι τα εργαλεία search console ή google ads μας δίνουν μια εικόνα για τις αναζητήσεις των χρηστών. Ίσως μάλιστα από εκεί να πήραμε αφορμή για τη δημιουργία του άρθρου. Επίσης, μια δοκιμή στην ίδια την αναζήτηση θα μας δώσει εύκολα πιθανές φράσεις που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από άλλους χρήστες.
Σιγουρεύουμε τη φράση αναζήτησης, εστιάζουμε σε αυτή και ξεκινάμε τη συγγραφή του άρθρου.
Φράση – κλειδί σε κωδικά σημεία του άρθρου
Κάπου στα σκοτεινά υπόγεια των κτηρίων ανάπτυξης της google, καταχωνιασμένη και κρυφή από τη κοινή θέα, εκεί που με κάθε μυστικότητα δημιουργούνται οι αλγόριθμοι που ορίζουν τη κατάταξη των ιστοσελίδων στις μηχανές αναζήτησης και που τα μυστικά τους παραμένουν επτασφράγιστα κι επιμελώς κρυμμένα από τα αδιάκριτα βλέμματα, στους δίσκους κάποιου server υπάρχει καταγεγραμμένη μια εντολή. Η εντολή αυτή είναι γραμμένη με μεγάλα, έντονα μαύρα γράμματα, βαλμένη σε h1 ετικέτα με bolt700 χαρακτήρες τριψήφιου αριθμού πίξελ. Και κατά λέξη, λέει το εξής.
Βάζε τη φράση κλειδί στην αρχή του τίτλου, Κώστα.
Η φράση – κλειδί που θα ενεργοποιεί την εμφάνιση του άρθρου μας πρέπει να βρίσκεται πρώτα απ΄ όλα στο τίτλο του άρθρου. Πρέπει να βρίσκεται και στη πρώτη παράγραφο του άρθρου, να εμφανίζεται συχνά – αλλά όχι πολύ! – στο κείμενο. Και τέλος πρέπει να βρίσκεται και στη περιγραφή, το λεγόμενο meta-description του άρθρου.
Ιδανικά, η φράση κλειδί δεν πρέπει να είναι πολύ μικρή – όχι λιγότερο από δύο λέξεις – αλλά ούτε και μεγάλη – όχι περισσότερες από τέσσερις. Και ακόμη πιο ιδανικά, η φράση πρέπει να βρίσκεται στην αρχή του τίτλου. Όχι στο τέλος, όχι μια λέξη πιο μετά, αλλά στην αρχή.
Ξεκινώντας αυτό το άρθρο εστίασα πάνω σε δύο φράσεις κλειδιά. Τις φράσεις τις βλέπετε στο τίτλο του άρθρου και ως σημαντικότερη στις αναζητήσεις έκρινα και δούλεψα πάνω στην “seo στο blog”. Απ΄ ό,τι φαίνεται το άρθρο θα εμφανίζεται σύντομα και ψηλά και με τις δύο φράσεις, παρ΄ όλα αυτά το yoast seo μου κούνησε ήδη το δάχτυλο:
Ιδανικά, η φράση – κλειδί είναι καλό να μπαίνει στην αρχή του τίτλου. Στην αρχή όμως.
Mου αρέσει να ζω επικίνδυνα, έτσι θα αφήσω το τίτλο όπως είναι. Εμείς όμως συνεχίζουμε τη δουλειά μας, και βλέπουμε τι άλλο θεωρείται σημαντικό κατά τη συγγραφή του άρθρου.
Δημιουργία συνδέσμων
Η αλληλεπίδραση θεωρείται σημαντική από τη google. Ένα site που περιέχει συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες με σχετικό περιεχόμενο, επιβραβεύεται.
Δημιουργείστε συνδέσμους. Τόσο εξωτερικούς, προς άλλα sites, όσο και εσωτερικούς, προς σελίδες ή άρθρα του δικού σας site. Κάτι τέτοιο βοηθάει αρκετά το seo του άρθρου σας, και βοηθάει περισσότερο το seo των σελίδων προορισμού. Το ιδανικό είναι να δημιουργήσετε διεπαφή με κατόχους άλλων ιστοσελίδων, κατά προτίμηση όχι ανταγωνιστών σας. Η ανταλλαγή συνδέσμων, η ύπαρξη δηλαδή links που οδηγούν από το ένα site στο άλλο βοηθάει και τους δύο.
Προσοχή. Και εδώ πρέπει να υπάρχει μέτρο. Η ύπαρξη υπερβολικά πολλών συνδέσμων σε ένα άρθρο όχι μόνο δεν βοηθάει το SEO του άρθρου αλλά προκαλεί τα αντίθετα αποτελέσματα. Υπερβολικά πολλοί σύνδεσμοι θα θεωρηθούν spam από τη google και θα το κατακρημνίσουν από τις μηχανές αναζήτησης.
Περιγραφή – εναλλακτικό κείμενο εικόνας
Στη βιβλιοθήκη πολυμέσων του wordpress, πατώντας πάνω σε οποιαδήποτε εικόνα, στο κάτω και δεξιά μέρος θα δούμε κάποια χρήσιμα πεδία. Τόσο σε αυτό της περιγραφής όσο και στο εναλλακτικό κείμενο (alt attribute) βάζουμε και τη φράση – κλειδί με την οποία εργαζόμαστε. Στο εναλλακτικό κείμενο, το κάνουμε επειδή… έτσι θέλει η google. Στη περιγραφή, το κάνουμε για να εμφανίζεται η εικόνα μας, άρα και το link προς το άρθρο μας, στις αναζητήσεις των χρηστών στις εικόνες της google.
Τόσο η περιγραφή όσο και το εναλλακτικό κείμενο βοηθούν με το τρόπο τους συνολικά στο seo μιας ιστοσελίδας. Η εισαγωγή των κατάλληλων κειμένων στις φωτογραφίες προϊόντων ενός e-shop ή έστω στο photo gallery μιας σελίδας είναι πραγματικός εφιάλτης. Σε ένα άρθρο του blog όμως, που μας ενδιαφέρει εδώ, η δουλειά είναι απλή. Τη κάνουμε σωστά, το άρθρο μας παίρνει μια ακόμη ώθηση προς τα πάνω.
Alt attribute, περιγραφή κειμένου στις εικόνες και το seo του άρθρου μας έχει πάρει μια ακόμη δυνατή ώθηση.
Και το σημαντικότερο απ΄ όλα:
Σελίδα φιλική στα κινητά.
Βεβαιωθείτε ότι η σελίδα σας είναι φιλική προς τις κινητές συσκευές. Όπως έχουμε επισημάνει σε παλαιότερο άρθρο αυτό δεν ταυτίζεται με το responsive design που μπορεί πράγματι να έχει η ιστοσελίδα σας. Ένα άρθρο με σφάλματα χρήσης προς κινητά παίρνει τη κατιούσα στις μηχανές αναζήτησης.
Δείτε κάτι σημαντικό.
Τους τελευταίους μήνες η google έχει θέσει αυστηρότερα κριτήρια χρήσης προς κινητές συσκευές. Ιστοσελίδες που μέχρι τώρα λειτουργούσαν απρόσκοπτα άρχισαν ξαφνικά να εμφανίζουν σφάλματα. Επίσης έτοιμα θέματα με τις καλύτερες ως τώρα προδιαγραφές εμφανίζονται σήμερα προβληματικά στη χρήση στα κινητά.
Κάποια από τα θέματα που χρησιμοποιούσα συχνά ως τώρα έχουν λύσει τα προβλήματα αυτά στις νέες τους αναβαθμίσεις. Κάποια άλλα δεν το έχουν καταφέρει ακόμη, και σε αυτές τις περιπτώσεις αναγκάζομαι να εντοπίσω και να λύσω τα προβλήματα με διάφορες παρεμβάσεις στα στοιχεία του θέματος και χρήση CSS. Περιμένω να δω αν στις επόμενες αναβαθμίσεις τους θα λύσουν τα προβλήματα αυτά κι αν όχι, τα θέματα θα εγκαταλειφθούν οριστικά. Και μέχρι τότε, εργάζομαι μόνο με όσα από αυτά είναι αποδεδειγμένα αξιόπιστα ως προς τη χρήση σε κινητές συσκευές, ενώ παράλληλα αναζητώ διαρκώς νέα θέματα.
Λοιπόν, στη δική μου σελίδα εμφανίστηκαν σφάλματα τα οποία επιλύθηκαν, παρ΄ όλα αυτά μου έχει συμβεί το εξής. Πρόσφατα ανέβασα ένα άρθρο για το θέμα του οποίου υπήρχε ελάχιστη αρθρογραφία, έτσι από τις πρώτες ημέρες εμφανιζόταν στη κορυφή των αναζητήσεων. Από κάποιο λάθος δικό μου όμως, η google εντόπισε σφάλματα χρήσης σε κινητά, οπότε μετά από αυτό το άρθρο απλά εξαφανίστηκε από τις μηχανές αναζήτησης. Αφού διορθώθηκε τελικά το λάθος πρέπει να επικυρωθεί το άρθρο από τη google, μια διαδικασία που συνήθως κρατά αρκετές ημέρες. Και αυτή τη στιγμή βρίσκομαι ακόμη στο στάδιο της αναμονής, με το άρθρο να μην εμφανίζεται στις σελίδες της google.
Seo στο blog: το χουμε!
Το seo στο blog είναι απλή και περίπλοκη ταυτόχρονα περίπτωση. Απλή, γιατί με κάποιους σχετικά απλούς κανόνες μπορεί ένα άρθρο να βρεθεί στη κορυφή των αναζητήσεων. Και περίπλοκη, γιατί οι κανόνες αυτοί διαρκώς αλλάζουν, και ο συντάκτης του άρθρου πρέπει να είναι διαρκώς ενημερωμένος. Αν μας ενδιαφέρει το πως δημιουργούμε άρθρα με seo, η επαφή με αυτούς τους κανόνες είναι σημαντικό να υπάρχει αλλά αξίζουν τη δαπάνη κόπου και ενέργειας.
Εξίσου σημαντική είναι ο διαρκής εκσυγχρονισμός συνολικά της ιστοσελίδας μας. Κάτι που εχτές ήταν αρκετό σήμερα είναι προβληματικό. Η τεχνολογία αλλάζει, οι εξελίξεις τρέχουν κι εμείς προτιμάμε να είμαστε μπροστά από αυτές αντί να τρέχουμε να τις προλάβουμε. Και όσον αφορά το θέμα μας, το πως δημιουργούμε άρθρα με seo;
Νομίζω ότι τελικά το χετε. Δοκιμάστε το, κάντε το.
Μπορείτε.
Αν κατά τύχη σας αρέσουν τα άρθρα μας…
- Κάντε ένα like όπου το βρείτε. Το θέλουμε, μας βοηθάει!
- Θέλετε να τα διαβάζετε μόλις δημοσιεύονται; εγγραφείτε στις ειδοποιήσεις, κάτω δεξιά!
- Μήπως θέλετε να τα λαμβάνετε στο ταχυδρομείο σας; Εγγραφείτε στο Newletter μας!